RESUM En la tesi doctoral que es presenta en les següents pàgines, l´autora presenta un cas de la seva especialitat profesional per demostrar que els mètodes de decisió multicriteri són aplicables als projectes de desenvolupament de productes en el camp de l´Enginyeria d´aliments. El cas estudiat és el dels aliments funcionals, una categoría de gran interés científic i industrial en molts països i recent a Venezuela. En el projecte es proposa una metodología inèdita que aplica en forma seqüencial i complementària les tècniques de decisió Multicriteri: Procés Analític Jeràrquic (Analytic Hierarchy Process, AHP) i Anàlisi Conjunt d´Elecció (Choice Based Conjoint Analysis, CBC) al cas referit per tal d´establir les prioritats de preferència entre diferents categories d´aliments de consum quotidià i la posterior optimització dels atributs que hauria de tenir un concepte alimentici amb ingredient funcional que tingués la máxima probabilitat d´èxit en el mercat veneçolà. Per l´aplicació de la metodología al cas d´estudi es va recopilar una varietat d´informació de tipus qualitatiu entre les quals es va incloure, sondeig de mercat, entrevistes individuals i sessions de grup amb grup d´experts i consumidors. Aquesta información es va utilizar pel disseny de les enquestes requerides per definir un conjunt d´alternatives i criteris pel AHP i els atributs i nivells pel CBC. El treball de camp es va realizar a la ciutat de Caracas, entre març de 2008 i agost 2009. Les categories alimentícies que es van evaluar amb la metodología AHP van ser: cereals, pa, suc, iogurt i gelat, als quals es van asignar sis beneficis de salut: aporta nutrients, ús habitual ajuda a prevenir la diabetes, ajuda a mantenir nivells normals de colesterol, col.labora amb el procés digestiu, assegura un rendimient mental òptim i proveu energía adicional. Combinant aquestes categories amb aquests beneficis es van obtenir trenta conceptes (idealets) que van ser jerarquitzats per un grup multidisciplinari d´experts, en base als següents criteris: comprensió, originalitat, necessitat, atractiu, risc, confiança, ajuda a millorar les funcions metabòliques, ajuda a reduir el risc d´enfermetat, preu i intenció de compra. Donat l´elevat número d´alternatives es va utilizar el Mètode d´Escales Absolutes (Rating). Els resultats d´AHP van mostrar que el producte Iogurt que col.labora amb el procés digestiu va obtener la primera posición de referencia. Amb aquest concepte seleccionat es van dissenayr un grup d´atributs intrínsecs i extrínsecs adaptats al mercat local: sabor, textura, ingredient funcional, percentatge de greix i preu, amb tres nivells cadascún. Amb aquests atributs es van elaborar 36 miniconceptes els quals van ser sotmesos a Anàlisi Conjunt d´Elecció per tal de determinar la combinació òptima dels nivells d´aquests atributs i la seva quato de mercat.L´enquesta basada en la web, es va aplicar en Caracas a una mostra representativa de 250 consumidors habituals de iogurt. El producte iogurt amb troços de fruita, ferm, que reguolaritza la funció intestinal, descremat, amb edulcorant (Splenda) i de preu intermig (Bs.F. 5,00) va obtener el millor valor de la funció utilitat d´acord amb els models de R.S. i Lògit. Es va realizar una simulació de mercat pels models de RFC i el model de S.P. Els resultats de l´aplicació de la metodología proposada al cas d´estudi confirmen la seva validesa, ja que per una banda facilita al grup d´experts els procesos de presa de decisió i per una altra representa una eina novedosa de predicció dels valors reals de mercat per conceptes de nous productes en el camp dels aliments funcionals.