Amb la contínua reducció horària que han sofert els ensenyaments artístics al llarg de les diferents lleis d'educació, i el tractament que sofrixen en cadascuna d'elles, aquests ensenyaments queden situades com matèria de necessitat variable. Això ens duu davant un problema en batxillerat, els alumnes del qual que decideixen cursar l'assignatura de Dibuix Tècnic, es veuen perjudicats per la reducció d'hores en l'assignatura d'Educació Plàstica i Visual, ja que molts d'ells arriben al batxillerat sense conèixer conceptes bàsics per al desenvolupament de l'assignatura de Dibuix Tècnic. Aquesta investigació vol proposar una solució per a compensar aquest problema. Per a això, hem pretès orientar a alumnes i docents dintre de les Noves Tecnologies, en la gran diversitat de suports disponibles i la seva utilització educativa. L'ordinador és una eina molt atractiva per a l'alumne que afavoreix la concentració de l'individu d'una manera molt superior a l'aconseguida amb els exercicis tradicionals. D'altra banda, per al docent, l'ordinador és de gran ajuda, doncs afavoreix la creació d'una gran varietat de material per a desenvolupar l'activitat dintre de l'aula. Un element molt important és la interactivitat dels programes multimèdia, que permeten adoptar una actitud lleugerament distinta a la tradicional. Les Noves Tecnologies són un instrument de gran ajuda per al desenvolupament de la visió espacial i el raonament lògic-deductiu, dues característiques de defineixen la disciplina de la docència del Dibuix Tècnic. Per a assolir la primera d'elles, la incorporació del moviment en els gràfics que mostren construccions, afavorint una seqüenciació detallada que afavoreix una major comprensió. Altre element propi d'aquest mitjà és la interactivitat. La qual afavoreix també l'estudi del Dibuix Tècnic, ja que l'alumne pot adoptar un paper més actiu, sent un al·licient important per a ell. El sistema educatiu deu ensenyar a fer un ús correcte dels nous recursos. La modernització de l'ensenyament passa necessàriament per l'ocupació, en àmbits formatius, de les eines de progrés que la societat desenvolupa. Un canvi en l'educació no és possible sense un canvi en les actituds i aptituds del professorat per a adaptar-se a una nova societat. En aquest sentit les TIC oferixen noves formes d'aplicar el coneixement. Caldria canviar els models tradicionals de formació de professors, i incloure, entre uns altres, els següents aspectes en els programes de formació per a professors/as que volen utilitzar les TIC amb èxit: Un instrument molt important que ens oferixen les noves tecnologies és Internet. És aquest el mitjà que hem estudiat i analitzat al llarg d'aquesta investigació. Per a ells, hem seleccionat una sèrie de programes tutorials. Programes que en major o menor mesura dirigeixen, tutoritzen, el treball dels alumnes, on, a partir d'unes informacions i mitjançant la realització de certes activitats previstes per endavant, els estudiants posen en joc determinades capacitats i aprenen i reforcen coneixements i/o habilitats. Després d´una sèrie de preguntes que ens plantegem i hem anat contestant al llarg de la investigació, hem afirmat que cadascun dels programes seleccionats i analitzats, responen a les necessitats de sistema educatiu. Que són més eficaços que les aplicacions tradicionals i que podria ser una eina eficaç per a disminuir el fracàs escolar, ja que ens ajuda a resoldre problemes amb els quals l'alumne es trobava i veu més fàcil la seva solució en un mig conegut. D'altra banda afavoreix una sociabilitat entre els alumnes que realitzen les activitats proposades com un joc on existeix la competició entre ells. El professor queda més lliure per a atendre els problemes individuals, mentre que els alumnes treballen i aprenen d'una manera autònoma. Hem aconseguit un conjunt de programes multimèdia que afavoreixen una bona disposició per part de l'alumne, que permeten treballar individualment o en grups i el professor pot avaluar l'eficàcia d'aquestes activitats al mateix temps que aconsella a cada alumne els exercicis que convé a cadascun d'ells segons les seves limitacions, mentre que en l'ensenyament tradicional, el ritme de classe es veia afectat si un alumne quedava retardat. Pel que les TICs permeten una major personalització i individualizació del procés aprenentatge. L'alumne pot autoevaluarse veient on estan les seves fallades, facilitant la graduació dels continguts. D'altra banda, els alumnes es mostren més motivats, en matèria com el Dièdric que els resulta una mica inaccessible, afavorint aquests recursos el rendiment. x iii