Resum Les estratègies de combustió de baixa temperatura han sigut el focus de diversos estudis a fi d'aconseguir una combustió en un motor Diesel més neta en termes d'emissió de contaminants. En les seues diverses variants poden presentar millores respecte principalment a les emissions de NOX i sutja, però presenten limitació quant a grau de càrrega i soroll de la combustió. Fa uns anys, es va presentar un nou concepte de combustió Diesel de baixa temperatura (LTC) que confirma una reducció simultània de NOX i sutja, mantenint les característiques d'una combustió per difusió. Esta nova modalitat, desenvolupada llavors en una cambra de combustió a volum constant, consistia a crear un ambient amb baixa temperatura i baixa concentració d'oxigen en l'aire combinat amb l'ús d'alta pressió d'injecció i toveres amb diàmetre d'orificis reduïts. D'aquesta manera, es va aconseguir reduir la temperatura adiabàtica de flama i augmentar l’englobament d'aire aigües amunt de la longitud de lift-off, evitant la formació dels dos contaminants simultàniament. L'objectiu d'aquesta tesi ha consistit a traslladar esta nova tecnologia de combustió LTC per difusió a un motor convencional de baixa cilindrada unitària, enfrontant els obstacles que sorgeixen quan s'aplica el concepte a un motor real, com el xoc de paret, la dificultat a controlar les condicions de l'ambient dins del cilindre i l'acurtament de la longitud de lift-off, que redueix l'englobament d'aire en la flama. En la primera part, s'ha buscat aconseguir la combustió LTC estrictament per difusió en dos motors de característiques geomètriques diferents i entendre les influències dels paràmetres termodinàmics del gas en el cilindre, com la concentració d'oxigen, la temperatura i la densitat. Finalment, s'ha explorat com els paràmetres relacionats amb el disseny i funcionament del sistema d'injecció, com ara el diàmetre de l'orifici de la tovera, nombre d'orificis i pressió d'injecció, podrien millorar el procés de combustió, amb l'objectiu d'estendre el rang de combustió LTC. Els resultats mostren el potencial d'aquest concepte de combustió, havent-se obtingut emissions de NOX i sutja pràcticament nul·les, amb una penalització en la pressió mitjana indicada poc important. No obstant això hi ha alguns aspectes d'aquest concepte de combustió que han de ser millorats per a poder implementar la seua utilització en motors de sèrie, alguns dels quals són exposats en esta tesi.