RESUM La Tesi Doctoral titulada "Gianluigi Colalucci i la seva trajectoria restauradora" es proposa obrir una finestra sobre un dels perìodes més significatius de la història de la tutela italiana, que abasta des de l'activitat de l'Institut Central de Restauracìo dels anys cinquanta, dirigit per Cesare Brandi fins als nostres dies. Esta tesi nascuda d'una idea de la doctora Dona Pilar Roig, s'inscriu al contexte dels estudis i de la investigacìo sobre figures eminents de restauradors, que en ests moments interessan per a la investigacìo universitària i registren iniciatives importants com la creacìo del arxiu històric de restauradors italians i arxiu històric de restauradors europeus, promocionats per la fundaciò Secco Suardo. A través de l'estudi de la figura de Colalucci com restaurador, se realitza a més un recorregut pels progressos y l'evoluciò de les tècniques i de la investigaciò cientifica en el camp de la restauraciò. La Tesi s'articula en sis capìtols: el primer capìtol "els anys de la formaciò", amb els comencaments en l'escola del I.C.R. i l'ensenyanca de Cesare Brandi ; el segon capìtol "el perìode sicilià", amb el treball durìsim, per la poca experiència, desarrollant per Colalucci a Palermo,Sicilia; el tercer capìtol "el Vaticà", a on es segueix el recorregut pels laboratoris de restauraciò dels Museus Vaticans des de 1960 i abans d'emprendre la restauraciò dels frescos de Miguel Angel en 1980; el quart capìtol "Roma i la Direcciò General de 1965 a 1985" on s'analitza el treball seguit per Colalucci en para lel al dels Museus Vaticans; el capìtol cinquè "la Sixtina", est cap'tol ha estat dedicat ìintegrament a la restauracìò dels frescos de Miguel Angel a la Capilla Sixstina, acompanat d'una forta polèmica que la presente tesi analitza i documenta a través de l'epistolari entre Colalucci i James Beck, encarnizat opositor a la restauraciò, i la prensa nacional i estrangera de l'época; el sisé capìtol "sobre la Sixstina" a on es realitza un seguiment de Colalucci a través dels treballs portats a cau després d'haver conclòs la Sixtina i després d'haver deixat el Vaticà. Aquest és un capìtol obert perque la activitat de Colalucci continùa encara. Com a conclusiò del llarg recorregut per la vida professional de Colalucci s'evidència que el perìode de les figures dels restauradors excelents s'està acabant, perque encara que és cert que ests han sigut un punt de referència per a tants noves generacion, l'actual desmotivaciò de la societat, la tendència en el camp de la restauraciò de fiarse sempre més de la investigaciòn cientifica i en menor mesura de la capacitat de coneixement i anàlisi de l'home, i més en la asignaciòn de treballs de restauraciò que ignoren completament la cualitat professional del restaurador, resten cualquier incentiu del esforc durìsimi constant que est treball requireix a qui vulga ferho seriament i coscientement, sobretot en el exclusiu interès de l'obra d'art.