La convergència de les telecomunicacions, la informàtica, la tecnologia sense fil i els sistemes de transport facilitarà bem aviat que les nostres carreteres i autopistes ens servisquen tant com a plataforma de transport com de comunicacions. Aquests canvis revolucionaran completament, en un futur molt proper, com i quan accedim a determinats serveis, ens comuniquem, viatgem, ens entretenim i naveguem. Les xarxes vehiculars ad hoc (vehicular ad hoc networks o VANETs en anglès) són xarxes de comunicació sense fil que no requereixen cap mena d'infraestructura, i que permeten la comunicació i la conducció cooperativa entre els vehicles que hi ha a la carretera. Els vehicles actuen com a nodes de comunicació i transmissors, i formen xarxes dinàmiques junt amb altres vehicles que s'hi troben propers als carrers i les autopistes. Les característiques especials que presenten les xarxes vehiculars afavoreixen el desenvolupament de serveis i aplicacions atractives i que suposen un veritable repte. En aquesta tesi ens hem centrat en les aplicacions relacionades amb la seguretat. Concretament, hi hem desenvolupat i avaluat un nou protocol que millora la seguretat a les carreteres. La nostra proposta combina l'ús d'informació sobre la localització dels vehicles i sobre les característiques del mapa de l'escenari per tal de millorar la disseminació dels missatges d'alerta. En les aplicacions de seguretat per a xarxes vehiculars, la nostra aproximació permet reduir el problema de les tempestes de difusió, mentre que es manté una alta efectivitat en la disseminació dels missatges cap als vehicles propers. Atès que desplegar i provar les VANET suposa un gran cost i una tasca ben dura, la simulació es mostra com una tasca alternativa i prioritària a la implementació real. Però, a diferència d'altres treballs previs, nosaltres ens hem proposat tractar les peculiaritats en la mobilitat dels vehicles i de la transmissió de ràdio en entorns urbans, especialment quan els edificis interfereixen la propagació del senyal de ràdio. Amb aquest objectiu hem desenvolupat eines per a la simulació de VANET més precises i realistes, i hem millorat tant la modelització de la propagació de ràdio com la mobilitat dels vehicles, amb la qual cosa hem obtingut una solució que permet integrar mapes reals a l'entorn de simulació. Finalment, hem avaluat les prestacions del protocol que proposem fent ús de la nostra plataforma de simulació millorada, i hem evidenciat la importància de l'ús d'un entorn de simulació adequat per a aconseguir resultats més realistes i poder arribar a conclusions més significatives.