En aquesta tesi s'analitzen, en el context de diferents moments hist˜rics, les intervencions art’stiques proactives en els mitjans audiovisuals, per tal de descobrir, comparar i comprendre el seu paper com a agitadors socials i la seua contribuci— al desenvolupament cap a la sostenibilitat, analitzant especialment: Els primers tractaments escult˜rics dels aparells televisius a finals de la dcada dels 50; les diverses facetes del v’deo contracultural en les dcades dels anys 60 i 70; els moviments de les televisions pirates i les intervencions tˆctiques en els mitjans d'informaci— de masses que van florir a partir de la dcada dels 90, i, mŽs recentment, la gran proliferaci— de les xarxes comunitˆries d'audiovisuals en els diferents ˆmbits socials i tecnol˜gics. En aquestes prˆctiques influeix el camp semˆntic ambigu que el mitjˆ televisiu va adquirir a partir de la segona meitat dels anys 70, al qual ens referim ac’ amb el concepte de televisi—TM, el radi d'influncia d'aquest s'expandeix com a fil conductor durant tot el per’ode hist˜ric que aquesta tesi cobreix. Aix’, des de la dcada dels 50 fins a l'actualitat, s'ha analitzat com, en les relacions que s'estableixen entre les tendncies del teixit social i les prˆctiques pro actives audiovisuals, es perfilen diversos mtodes, actituds i matisos que reflecteixen factors constants i variables durant tot aquest per’ode. L'anˆlisi de tot aix˜ ens condueix a un camp d'actuaci— art’stic i cultural que intervŽ com una forma de "media-ecologia" sobre l'imaginari colálectiu, i que Žs al mateix temps el nostre medi ambient mental.