RESUM El present treball se centra en l'anàlisi de la transformació que ha experimentat la indústria cinematogràfica d'animació degut als nous avanços digitals per a produir pel·lícules d'animació 3D i els nous programes digitals per a la realització de pel·lícules 2D, i en com els grans estudis d'animació han aplicat aquestes noves tecnologies i aconseguit integrar l'animació tradicional i digital en la realització de pel·lícules històriques. La importància d'aquesta investigació resideix en la inexistència d'un treball semblant sobre aquests aspectes. Aquesta investigació està estructurada en dues parts. La primera se centra en l'anàlisi de l'aparició de les noves tecnologies i els començaments de la seua utilització en pel·lícules dutes a terme pels principals estudis d'animació internacionals; així com en l'estudi del desenrotllament i dels posteriors avanços d'aquests mitjans digitals (capítols 1 i 2). En la segona s'estudia i analitza la integració de l'animació tradicional amb la digital en la preproducció i en la realització de pel·lícules històriques d'animació (capítols 3 i 4). S'inclou, a més, un annex amb entrevistes realitzades a importants animadors professionals tant de l'animació 2D com 3D. En el capítol 1 es tracta el procés de treball que es du a terme per a la realització de l'animació digital des dels seus començaments, amb l'estudi de les primeres tècniques digitals utilitzades en els estudis Disney amb el sistema CAPS, fins als últims avanços desenrotllats amb Pixar. En el capítol 2 s'estudien els últims avanços tecnològics que s'estan desenrotllant en aquests moments i la influència que estan exercint en les grans productores, analitzant els programes d'animació digital que es troben actualment en el mercat, el seu ús i les diferències i similituds que es poden trobar entre ells. En el capítol 3 s'investiguen i comparen els software de 3D utilitzats pels estudis Dreamworks (El príncep d'Egipte) i Fox Animation (Anastasia) i la manera en què es van integrar amb l'estètica 2D de cadascuna de les pel·lícules, així com la coordinació del treball entre els animadors tradicionals i els digitals. En el capítol 4, s'analitzen el procés de preproducció i de producció d'altres llargmetratges d'animació, que a més d'haver sigut realitzats amb les últimes tecnologies existents en cada moment, estan basats en fets històrics. S'ha contemplat un tema comú a totes les pel·lícules estudiades que se centra a examinar la importància del guió en la realització de les pel·lícules d'animació basades en fets reals, per a analitzar la seua fidelitat a ells o la seua distorsió en funció de la transmissió d'interessos ideològics determinats. S'inclou, a més, l'anàlisi, des dels mateixos pressupostos, d'algunes altres produccions de menor duració basades també en fets reals.