Camacho Torregrosa, Francisco Javier; Marín Morales, Javier; Llopis Castelló, David; Pérez Zuriaga, Ana María; García García, Alfredo(Editorial Universitat Politècnica de València, 2016-06-01)
[ES] Muy diversas investigaciones previas han mostrado cómo la percepción del riesgo afecta el comportamiento de los conductores. Muchas de ellas van dirigidas a observar la diferencia de percepción entre conductores ...
Medel Colmenar, Esther(Universitat Politècnica de València, 2015-03-06)
[EN] The construction sector has a big impact on the environment, causing energy losses and a considerable consumption of natural resources. In particular, road construction involves the use of vast quantities of aggregate, ...
Pérez Zuriaga, Ana María; Camacho Torregrosa, Francisco Javier; Campoy Ungria, Jose Manuel; García García, Alfredo(Institution of Engineering and Technology (IET), 2013-06)
Methodologies based on naturalistic observation provide the most accurate data for studying drivers' behaviour. This study presents a new methodology to obtain naturalistic data related to drivers' behaviour in a road ...
Frigioiu, Irina(Universitat Politècnica de València, 2016-10-25)
[EN] This study is an exploratory one to characterize bicycle crashes, including both single and multiple-vehicle crashes, and analyzing the effect of road elements or traffic participants. It is based on real statistic ...
Moya Sala, Quim; García García, Alfredo; Camacho-Torregrosa, Francisco Javier; Campoy Ungria, Jose Manuel(Building Smart Spanish Chapter, 2017)
[EN] En la actualidad, los proyectos de infraestructuras de carreteras todavía se basan mayoritariamente en métodos
2D anticuados para el diseño, la comprobación y la transferencia de información, dejando en muchos casos ...
Llopis-Castelló, David; Findley, Daniel J.; Camacho-Torregrosa, Francisco Javier; García García, Alfredo(Elsevier, 2019)
[EN] Road crash occurrence is closely related to the geometric design consistency, which can be defined as how drivers¿ expectancies and road behavior fit. To this regard, the crash rate on a road segment increases as its ...
Llopis-Castelló, David; Camacho-Torregrosa, Francisco Javier; García García, Alfredo(Elsevier, 2018)
[EN] One of every four road fatalities occurs on horizontal curves of two-lane rural roads. To this regard, many studies have been undertaken to analyze the crash risk on this road element. Most of them were based on the ...
Pérez Zuriaga, Ana María(Universitat Politècnica de València, 2012-07-19)
Los tres principales factores concurrentes de la siniestralidad son: el conductor, el vehículo y la infraestructura. Este último es el causante, en mayor o menor medida, del 30 % de los accidentes en carretera. Una de las ...
Solarte Vanegas, Norma Cristina; García García, Alfredo; Pérez Ruíz, Diego Darío; Serrano Guzmán, Maria Fernanda; Alonso Troyano, Carlos(Universidad Católica Luis Amigó, 2022-01)
[ES] La condición de la infraestructura vial en zonas rurales es precaria en países en vía de desarrollo y es común encontrar
vías construidas utilizando materiales como concreto y en escasas ocasiones con pavimento flexible. ...
García García, Alfredo(Universitat Politècnica de València, 2020-06-23)
Este vídeo facilita el aprendizaje práctico para la realización de una inspección de seguridad vial en relación a los posibles puntos de acceso que supongan el inicio de una circulación en sentido contrario.
Llopis-Castelló, David; Findley, Daniel J.; García García, Alfredo(Taylor & Francis, 2021-11-15)
[EN] Road safety is a major public health concern in our society. Effective road design and accurate safety analyses must be a component of programs focused on reducing and eliminating roadway injuries and deaths. Various ...
García García, Alfredo; Camacho Torregrosa, Francisco Javier; Pérez Zuriaga, Ana María(Universitat Politècnica de València, 2013-07-04)
El objetivo principal es que se comprenda el concepto de diseño geométrico consistente, como herramienta para evaluar y mejorar la seguridad vial previsible a la hora de desarrollar el diseño geométrico de la misma.
También ...
García García, Alfredo; Pérez Zuriaga, Ana María; Camacho Torregrosa, Francisco Javier(Universitat Politècnica de València, 2012-07-27)
Los planos, en los modernos proyectos de obras de carreteras, deben ser documentos en los que se refleje todo aquello que permita justificar de forma gráfica la solución adoptada y localizar, identificar y aclarar los ...
Llorca García, Carlos; Moreno Chou, Ana Tsui; García García, Alfredo; Pérez Zuriaga, Ana María(National Academy of Sciences, 2013)
[EN] Passing is one of the most complex driving maneuvers performed on two-lane rural roads and has important effects on road safety and traffic operation. Passing is affected by driving behavior, road geometry, traffic ...
García Jiménez, María Elena(Universitat Politècnica de València, 2017-09-01)
Accident rate is one of the main problems facing society. In Spain, 80% of accidents occur in two-lane two ways roads. Throughout the year 2015, the number of crashes with victims on these roads amounted to 23729, of which ...
Llopis Castelló, David(Universitat Politècnica de València, 2018-04-12)
La seguridad vial es una de las mayores preocupaciones de la sociedad actual. De hecho, anualmente mueren en las carreteras alrededor de 1,2 millones de personas y 50 millones resultan heridas.
Entre los diferentes factores ...
García García, Alfredo; Moreno Chou, Ana Tsui; Guillén Valencia, Jesús; Felipo Sanjuán, Jesús(Prensa Tecnica S.A., 2012)
[EN] Traffic calming is one of the most used safety countermeasures in both urban streets and crosstown roads
in Spain. Traffic calming measures can be constructed in situ or prefabricated. Among usual traffic calming
measures, ...
Dols Ruiz, Juan Francisco; Molina Pardo, Jaime; Camacho Torregrosa, Francisco Javier; Marín Morales, Javier; Pérez Zuriaga, Ana María; García García, Alfredo(Elsevier, 2016)
In recent years, the number of road-based studies using driving simulators is growing significantly. This allows evaluating
controlled situations that otherwise would require disproportionate observations in time and/or ...
Dols Ruiz, Juan Francisco; Molina Pardo, Jaime; Camacho Torregrosa, Francisco Javier; Marín Morales, Javier; Pérez Zuriaga, Ana María; García García, Alfredo(Editorial Universitat Politècnica de València, 2016-06-01)
[EN] In recent years, the number of road-based studies using driving simulators is growing significantly. This allows evaluating controlled situations that otherwise would require disproportionate observations in time ...
Moreno Chou, Ana Tsui; Llorca García, Carlos; Lenorzer, Annique; Casas, Jordi; García García, Alfredo(National Academy of Sciences, 2015)
Passing zones are provided to improve operational efficiency of two-lane highways where
passes can be performed safely. Minimum passing zone lengths of 120 m were established in
MUTCD and Green Book, although some studies ...