EGA. Vol 15, No 16 (2010): Conversando con... PETER COOK

URI permanente para esta colecciónhttps://riunet.upv.es/handle/10251/14706

Tabla de contenidos



  • RESEÑAS DE LIBROS


Artículos

  • CONVERSANDO CON… PETER COOK
  • UN POSIBLE CANON DE LOS DIBUJOS DE ARQUITECTURA DE LA MODERNIDAD
  • ESPACIOS PÚBLICOS, ARQUITECTOS SILENCIOSOS: EN TORNO A LA EXPOSICIÓN DE ESTOCOLMO, 1930
  • LA FORMA COMO MOLDE. LA FORMA COMO PROCESO.
  • UN CASO DE ESTUDIO DE INVESTIGACIÓN APLICADA. LA RECUPERACIÓN DE LA TRAMA VIARIA DEL BARRIO JUDÍO DE GIRONA MEDIANTE REALIDAD AUMENTADA
  • OBTENCIÓN DE PERSPECTIVAS CABALLERAS Y MILITARES A PARTIR DE MODELOS TRIDIMENSIONALES
  • ACERCA DEL DIBUJO DE OSCAR NIEMEYER
  • EL DIAGRAMA COMO ESTRATEGIA DEL PROYECTO ARQUITECTÓNICO CONTEMPORÁNEO
  • LA ARQUITECTURA CONTEMPORÁNEA Y EL COLOR DEL PAISAJE: ENTRE EL MIMETISMO Y LA SINGULARIDAD
  • SECUENCIAS GRÁFICAS DEL PUENTE DEL REAL DE VALENCIA ENTRE LOS SIGLOS XVI Y XXI
  • PARTITURAS E IMÁGENES. ACERCA DE LA INSUFICIENCIA DE LA REPRESENTACIÓN
  • LUGAR, DIBUJO Y ARQUITECTURA EN WRIGHT
  • LO IDEADO COMO ENTIDAD INACABADA
  • UTILIDAD DE LOS MÉTODOS GRÁFICOS EN LA INDAGACIÓN ARQUITECTÓNICA: EL “TRANSPARENTE” DEL TEMPLO BARROCO DE SANTA MARÍA DEL CORO, EN SAN SEBASTIÁN
  • CO-HERENCIA DEL DIBUJO ARQUITECTÓNICO EN LA OBRA DE PABLO PALAZUELO
  • REPRESENTACIÓN Y PERCEPCIÓN DE LA CIUDAD DE GRANADA
  • FREI OTTO Y EL DEBATE SOBRE LA GÉNESIS DE LA FORMA ARQUITECTÓNICA


Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 18 de 18
  • Publicación
    Reseñas de libros
    (Universitat Politècnica de València, 2010) Torres, Ana Maria; Montes Serrano, Carlos; García-Gutiérrez Mosteiro, Javier; González Vázquez, José Manuel; Casado De Amezua Váquez, Joaquín; Gentil Baldrich, Jose Maria; Alonso Rodríguez, Marta; Galván, Noelia; Quirosa García, Victoria; Franco Taboada, Jose Antonio; Navarro, Pablo; Jaen Urban, Gaspar; Goycoolea Prado, Roberto; Ugarte, Juan José de; Puebla Pons, Juan; Bravo Farré, Luis; López González, Concepción; Cabanes Ginés, Miguel
    Bonacalzi, Rosaldo; Savini, Maura; Belloni, Franceca. La città interrotta( por Ana Torres)pp.4.--Villalobos Alonso, Daniel. Imhotep arquitecto, sabio y dios.Una lectura contemporánea sobre el origen de la arquitectura egipcia ( por Carlos Montes Serrano) pp4 y 5.--Palacios Gonzalo, José Carlos. La cantería medieval. La construcción de la bóveda gótica española ( por Javier García-Gutiérrez Mosteiro) pp 5 y 6.-- Torres Cueco, Jorge. Casa por casa. Reflexiones sobre el habitar ( por José Manuel González Vázquez) pp.7 y 8.-- García Bueno, Antonio. Dibujando en Granada. La Ciudad Baja( por Joaquín Casado de Amezúa Vázquez) pp.8 y 9.-- Sierra Delgado, Ricardo. Diego de Siloe y la Nueva Fábrica de la Sacristía Mayor de la catedral de Sevilla ( por José Mª Gentil Baldrich) pp.9 y 10.-- Zaparán, Fernando; González, Luis Daniel. Cruces de caminos. Álbumes ilustrados: construcción y lectura (por Marta Alonso Rodríguez) pp10 y 11.-- Carazo Lefort, Eduardo. Valladolid, forma Urbis. Restitución virtual del patrimonio urbano perdido (por Noelia Galván) pp.11y 12.-- Fernández Ruiz; Torices Abarca. Abarca.The tourist in Granada. La ciudad de 1830 vista por los viajeros (por Victoria Quirosa García) pp.12 y 13.--Franco Taboada, José Antonio. Iglesias de los monasterios y conventos de Galicia. Descripción gráfica de las declaradas monumento (por José Antonio Franco Taboada) pp. 13 y 14.-- Gracia, Angela; LLopis , Jorge; Torres, Ana; Serra, Juan; Villaplana, Ramón; Cabezos,Pedro. La arquitectura tradicional de Ontinyent: el color histórico (por Pablo Navarro) pp. 14 y 15.--Serra, Juan. El color en la composición de la arquitectura contemporánea europea: contexto artístico, estrategias plásticas e intenciones (por Ana Torres) pp. 16 y 17.--Marcos, Carlos L. Espacio material: la arquitectura como extensión topológica (por Antonio Miranda) pp. 17 y 18.--Girbes Pérez, Jorge. Arquitectura ecléctico funeraria de la ciudad de Valencia. El cementerio general de Valencia (por Francisco Javier Medina Ramón) pp. 18y 19.--Soler Estrela, Alba. La arquitectura de los despoblados moriscos en los valles de la Marina Alta ( por Francisco Juan) pp. 19 y 20.-- Gracía Jara, Franscisco. Las cúpulas de la arquitectura religiosa de la provincia de Alicante: del Renacimiento al siglo XIX (por Gaspar Jaén i Urban) pp. 20 y 21.--López Mozo, Ana. Bovedas de piedras del monasterio de El Escorial ( por Javier García-Gutiérrez Mosteiro) pp. 22 y 23.--Martín San Cristobal, Francisco. Paisajes interiores: El pensamiento y la obra del pintor Esteban Vicente. Claves de una pedagogía poética para la invención arquitectónica (por Roberto Goycoolea Prado) pp. 23 y 24.--Mujika Urteaga, Marte. Giza presentziaren islada arkitektoen adierazpenetan. Sujetos que habitan la representación arquitectónica (por Juan José de Ugarte) pp. 24 y 25.--Manuel Martínez López, Victor. El diagrama en arquitectura, una estrategia contemporánea de proyecto (por Juan Puebla Pons) pp. 25 y 26.--Conte-Pomi, Gustavo. El país fértil. Notas para una Pedagogía del proyecto (por Luís Bravo Farré) pp. 26 y 27.--García Valldecabres, Jorge. La métrica y las trazas en la iglesia de San Juan del Hospital de Valencia (por Concepción López González) pp. 27 y 28.--Dibujos y acuarelas de Juan Manuel Báez Mezquita (por Carlos Montes) pp 29 y 30.--“Une maison, un palais” Exposición en Valladolid de los ejercicios de la asignatura Análisis de Formas II( por Noelia Galván) .--Arquitectura soñada: Archigram en Valladolid (por Marta Alonso Rodríguez) pp. 31.-- Barros da Rocha e Costa, Hugo; Cabanes Ginés, Miguel; Gilabert Sanz, Salvador; Giménez Ribera, Manuel. WORKSHOP INTERNACIONAL Representación de sensaciones en un espacio XIII Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica ( por Miguel Cabanes Ginés) pp. 32
  • Publicación
    UTILIDAD DE LOS MÉTODOS GRÁFICOS EN LA INDAGACIÓN ARQUITECTÓNICA: EL "TRANSPARENTE" DEL TEMPLO BARROCO DE SANTA MARÍA DEL CORO, EN SAN SEBASTIÁN
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Ayerza Elizarain, Ramón; García Larrañaga, Itziar
    Resumen no disponible.
  • Publicación
    UN POSIBLE CANON DE LOS DIBUJOS DE ARQUITECTURA DE LA MODERNIDAD
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Montes Serrano, Carlos
  • Publicación
  • Publicación
    SECUENCIAS GRÁFICAS DEL PUENTE DEL REAL DE VALENCIA ENTRE LOS SIGLOS XVI Y XXI
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Rodrigo Molina, Angeles; López González, Concepción; Navarro García, Mª Luisa; García Valldecabres, Jorge; Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Aeroespacial y Diseño Industrial; Departamento de Construcciones Arquitectónicas; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación; Centro de Investigación de Tecnología de la Edificación
    [EN] The lack of direct sources of textual documentation about Puente del Real, one of the city’s oldest bridges (the present-day bridge dates from 1599), has obliged research into its constructive and historical evolution to study graphic sources from contemporary periods to confirm its different phases. This entailed studying plans of the city, prints, etchings, paintings and photos produced over the years. The three-dimensional images of the bridge in all these documents, including the topographical plans, have made it possible to determine the true appearance of the different elements it has featured over time. The basic aim of this research is to portray the life of the bridge known as Puente del Real. All the visual and written data gathered was compiled in a series of sequential images making the bridge’s historiography easier to understand. To do so, a series of infographics was produced1 of the different modifications undergone by the bridge. These infographics demonstrate the importance of graphic representation in architectural research: not only as regards geometry and metrics, but also its history, the analysis of its construction, ornamentation and modifications. Images make it possible to portray the biography of an architectonic element.
  • Publicación
    REPRESENTACIÓN Y PERCEPCIÓN DE LA CIUDAD DE GRANADA
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) González Avidad, Elena
  • Publicación
    PARTITURAS E IMÁGENES. ACERCA DE LA INSUFICIENCIA DE LA REPRESENTACIÓN
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Altés Arlandis, Alberto
  • Publicación
    OBTENCIÓN DE PERSPECTIVAS CABALLERAS Y MILITARES A PARTIR DE MODELOS TRIDIMENSIONALES
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Cabezos Bernal, Pedro M.; Cisneros Vivó, Juan J.
    [EN] The great advances in the field of computers, have led the development of more powerful design applications, which have become an essential tool for the designer and have generated a revolution in descriptive geometry teaching. However, design software isn’t perfect, as it has some limitations that we try to overcome, so that, we shouldn’t comply with a particular application, or resign us to obtain only what it offers, so we have to find solutions to that limitations. This article focuses on solving the problem to obtain oblique perspectives from a three-dimensional model, because it’s a common lack in most CAD programs, since they only can obtain orthogonal projections and linear perspectives from the model. This inconvenient drives to the fact that employment of this type of representations it’s been drastically reduced.
  • Publicación
    LUGAR, DIBUJO Y ARQUITECTURA EN WRIGHT
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Escoda Pastor, Carmen
    Resumen no disponible.
  • Publicación
    LO IDEADO COMO ENTIDAD INACABADA
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) García Quesada, Rafael
    [EN] The devised thing, the created thing, constructed or the elaborated thing… is really different ways, sometimes to only name, to those put space-temporary entity in a “right there”... Perhaps there is no more generic classification of everything what it happens of human occurring and that by all means the artistic creation includes so much as products of the different technical activities. In effect, one planning figure it is a devised entity, also is it urbanization project or one constructed work. Also, picture or one sculpture, one musical piece or one Literature work, are devised, created or elaborated entities. The present article tries to approach, as an introduction, a quality of these entities that cannot be defined as obvious or clear, at first. One is the quality of incomplete, or unfinished entity, that has all the devised one. We treated in these lines, some principles or reasons for which we can affirm, that one constructed work, one sculpture, one painting… one musical piece or even one Literature work they share all of them, the quality of incomplete or unfinished entity
  • Publicación
    LA FORMA COMO MOLDE. LA FORMA COMO PROCESO
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Monedero, Javier
  • Publicación
    LA ARQUITECTURA CONTEMPORÁNEA Y EL COLOR DEL PAISAJE: ENTRE EL MIMETISMO Y LA SINGULARIDAD
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Serra Lluch, Juan de Ribera; Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio
  • Publicación
    ACERCA DEL DIBUJO DE OSCAR NIEMEYER
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Franco Taboada, Manuel
    [EN] This paper is a continuation and development of the work presented to the International Architectural Graphic Expression Congress in Madrid in 2008, under the title: Simple drawing versus simple architecture
  • Publicación
    Frei Otto y el debate sobre la génesis de la forma arquitectónica
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Songel Gonzalez, Juan María; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Departamento de Composición Arquitectónica; Centro de Investigación en Arquitectura, Patrimonio y Gestion para el desarrollo Sostenible
    El artículo aborda la dialéctica entre arbitrariedad y causalidad como conceptos relevantes en el debate sobre las razones de la forma arquitectónica, presentando a la luz del mismo la experiencia de Frei Otto como aportación ejemplificadora. Se van perfilando cuestiones como la controversia entre diseño digital y experimentación física, la relación entre arquitectura y naturaleza o el debate entre naturalismo y abstracción, y se contrastan diferentes teorías exploradoras de la lógica interna de la forma como las planteadas por Paul Klee, Iakov Chernijov o Luigi Pareyson
  • Publicación
    ESPACIOS PÚBLICOS, ARQUITECTOS SILENCIOSOS: EN TORNO A LA EXPOSICIÓN DE ESTOCOLMO, 1930
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Millán-Gómez, Antonio
  • Publicación
    EL DIAGRAMA COMO ESTRATEGIA DEL PROYECTO ARQUITECTÓNICO CONTEMPORÁNEO
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Puebla Pons, Juan; Martínez López, Víctor Manuel
  • Publicación
    CONVERSANDO CON... PETER COOK
    (Universitat Politècnica de València, 2010) Jerez, Fernando
    [EN] Focusing on the creative power of drawing in order to design, Peter Cook, one of its great defenders from the 60s, has influenced the course of architectural thinking through their drawings. We talked about the meaning of drawing, techniques and methodologies and about the current forces that run the schools of architecture, about technology and its power of stimulation through ideas, and about Computer aided drawing versus traditional sketching.
  • Publicación
    CO-HERENCIA DEL DIBUJO ARQUITECTÓNICO EN LA OBRA DE PABLO PALAZUELO
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Sotelo Calvillo, Gonzalo