Merchandising en museos: ¿educación, cultura o simple negocio?

Handle

https://riunet.upv.es/handle/10251/116060

Cita bibliográfica

Ampuero-Canellas, O.; Tarazona-Belenguer, N.; Gonzalez-Del-Rio, J.; Jorda-Albiñana, B. (2018). Merchandising en museos: ¿educación, cultura o simple negocio?. EME Experimental Illustration, Art & Design. (6):92-101. https://doi.org/10.4995/eme.2018.9033

Titulación

Resumen

[EN] Currently, the merchandising of a museum is a good financing way but in its management should not be missed the educational and cultural purpose that defines these institutions. In fact, an adequate treatment of these products and the store can turn them into an extension of the exhibition space and transmitters of knowledge, art and culture. To achieve this, some strategies are proposed such as personalization, the choice of quality products, packaging care and the incorporation of key content. All this will position the museum as a culture diffusing entity and will move it away from mere commercial business.
[ES] Actualmente, el merchandising de un museo constituye una buena manera de financiación pero en su gestión no debería perderse el fin educativo y cultural que define a estas instituciones. De hecho, un tratamiento adecuado de estos productos y de la tienda puede convertirlos en una prolongación del espacio expositivo y en transmisores de conocimiento, arte y cultura. Para conseguirlo se proponen algunas estrategias como la personalización, la elección de productos de calidad, el cuidado del packaging y la incorporación de contenidos clave. Todo ello posicionará al museo como entidad difusora de cultura y lo alejará del mero negocio comercial.

Palabras clave

Museo, Merchandising, Diseño, Cultura, Arte, Museum, Design, Culture, Art

ISSN

2253-6337

ISBN

Fuente

EME Experimental Illustration, Art & Design

DOI

10.4995/eme.2018.9033