- -

Neurocommunicative methodologies: attention and emotion of the audiovisual story in the classroom

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Neurocommunicative methodologies: attention and emotion of the audiovisual story in the classroom

Mostrar el registro completo del ítem

Rajas, M.; Izquierdo, V.; García, ML. (2019). Neurocommunicative methodologies: attention and emotion of the audiovisual story in the classroom. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences. 6(1):89-114. https://doi.org/10.4995/muse.2019.10670

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/120731

Ficheros en el ítem

Metadatos del ítem

Título: Neurocommunicative methodologies: attention and emotion of the audiovisual story in the classroom
Autor: Rajas, Mario Izquierdo, Vanessa García, María Luisa
Fecha difusión:
Resumen:
[EN] Audiovisual content as a learning tool has been incorporated extensively into lecture classes. Emotion-cognition is intrinsic to the functioning of the human brain, and therefore can explain the acquisition of knowledge ...[+]
Palabras clave: Neuroeducation , Audiovisual didactic , Teaching methodology , Attention , Emotion , Electrodermal activity , Story , Audiovisual language
Derechos de uso: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Fuente:
Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences. (eissn: 2341-2593 )
DOI: 10.4995/muse.2019.10670
Editorial:
Universitat Politècnica de València
Versión del editor: https://doi.org/10.4995/muse.2019.10670
Tipo: Artículo

References

Aiger, M., Palacín, M. & Cornejo, J.M. (2013). Electrodermal signal by sociograph: Methodology to measure the group activity. Revista Internacional de Psicología Social: International Journal of Social Psychology, 28 (3), 333-347. https://doi.org/10.1174/021347413807719102

Anderson, O.R. (2014). Progress in application of the neurosciences to an understanding of human learning: the challenge of finding a middle-ground neuroeducational theory. International Journal of Science and Mathematics Education, 12 (3), 475-492. https://doi.org/10.1007/s10763-013-9455-3

Aparici, R. (2010). La construcción de la realidad [The construction of reality]. In R. Aparici (coord.). La construcción de la realidad en los medios de comunicación [The construction of reality in communication media] (pp. 11-22). Madrid: UNED. [+]
Aiger, M., Palacín, M. & Cornejo, J.M. (2013). Electrodermal signal by sociograph: Methodology to measure the group activity. Revista Internacional de Psicología Social: International Journal of Social Psychology, 28 (3), 333-347. https://doi.org/10.1174/021347413807719102

Anderson, O.R. (2014). Progress in application of the neurosciences to an understanding of human learning: the challenge of finding a middle-ground neuroeducational theory. International Journal of Science and Mathematics Education, 12 (3), 475-492. https://doi.org/10.1007/s10763-013-9455-3

Aparici, R. (2010). La construcción de la realidad [The construction of reality]. In R. Aparici (coord.). La construcción de la realidad en los medios de comunicación [The construction of reality in communication media] (pp. 11-22). Madrid: UNED.

Aranda, D., Sanchez-Navarro, J., & Tabernero, C. (2009). Jóvenes y ocio digital: informe sobre el uso de las herramientas digitales por parte de adolescentes en España [Youth and digital leisure: report on the use of digital tools by adolescents in Spain]. Barcelona: UOC.

Area, M. (2012). Sociedad líquida, web 2.0 y alfabetización digital [Liquid society, web 2.0 and digital literacy]. Aula de Innovación Educativa, 212, 55-59.

Battro, A.M., Fischer, K.W & Lena, P.J (2008) The educated brain: Essays in neuroeducation. Cambridge: Cambridge University Press, http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511489907

Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.

Carew, T.J & Magsamen, S.H, (2010). Neuroscience and Education: An Ideal Partnership for Producing Evidence-Based Solutions to Guide 21st Century Learning. Neuron, 67 (5), 685-688. http://dx.doi.org/10.1016/j.neuron.2010.08.028

Caceres, M.D., Ruiz San Roman, J.A., & Brandle, G. (2011). El uso de la televisión en un contexto multipantalla: viejas prácticas en nuevos medios [The use of television in a multi-screen context: old practices in new media]. Análisis, 43, 21-44. https://doi.org/10.7238/a.v0i43.1310

Cacioppo, J.T. (2002). Foundations in Social Neuroscience. New York: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/3077.001.0001

Dawson, M.E.; Schell, A.M. & Filion, D.L. (2000). The Electrodermal System. In: Cacioppo, J.T.; Tassinary, L.G.; Bernstom, G.C. Handbook of Psychophysiology. New York: Cambridge University Press, 200-223.

Dejaeghere, J. (2009). Critical Citizens Education for Multicultural Societies. Interamerican Journal of Education and Democracy, 2, 223-236.

Fernandez Abascal, E.G. (1995). Manual de motivación y emoción [Manual of motivation and emotion]. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Ferres, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores [Media Competence. Articulated Proposal of Dimensions and Indicators]. Comunicar, 38, 75-86. http://dx.doi.org/10.3916./C38-2012-02-08.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido [Pedagogy of the oppressed]. Mexico: Siglo XXI.

Garcia Garcia, F., & Gertrudix, M. (2009). El mare nostrum digital: mito, ideología y realidad de un imaginario sociotécnico [The digital mare nostrum: myth, ideology and reality of a sociotechnical imaginary]. Icono14, 7(1), 7-30 http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/331 (Date of access: 10/15/2016). https://doi.org/10.7195/ri14.v7i1.331

Garcia Garcia, F., & Rajas, M. (2011). Narrativas audiovisuales: mediación y convergencia [Audiovisual narratives: mediation and convergence]. Madrid: Icono14 Editorial.

Garcia Guardia, M.L., & Llorente Barroso, C. (2014). Neurocommunication, Neuroshopping and Efficacy. En J. Timoteo Alvarez (Ed.), Social Neurocommunication. Applying the findings from Neurosciences and Network Theory to the Science and Communication Industry (pp. 217-237). Porto: Media XXI.

Gonzalez Valles, J.E., & Valderrama Santome, M. (2014). Comunicación actual: redes sociales y 3.0 [Current Communication: social networks and 3.0]. Madrid: McGraw-Hill.

Karmarkar, U., Yoon, C., & Plassmann, H. (2015). Marketers should pay attention to fMRI. Harvard Business Review. goo.gl/5tDXbJ (Date of access: 10/6/2016).

Ketterer, M.W., & Smith, B.D. (1982). Lateralized Cortical/Cognitive Processing and Electrodermal Activity: Effects of Subject and Stimulus Characteristics. Psychophysiology, 19, p. 328-356.

Hardiman, M., Rinne, L., Gregory,E., & Yarmolinskaya, J. (2012). Neuroethics, neuroeducation, and classroom teaching: Where the brain sciences meet pedagogy. Neuroethics, 5 (2), 135-143.http://dx.doi.org/10.1007/s12152-011-9116-6

Martinez Herrador, J.L. (2007). La Medida de la Atención y la Emoción de grupos sociales mediante una nueva técnica: Sociograph. [The Measure of Attention and Emotion of social groups through a new technique: Sociograph]. XI Conferencia Española y I Encuentro Iberoamericano de Biometría, Salamanca [11th Spanish Conference and 1st Ibero-American Meeting of Biometrics, Salamanca].

Martinez Herrador, J.L., Garrido Martin, E., Valdunquillo Carlon, M.I., & Macaya Sanchez, J. (2008). Análisis de la atención y la emoción en el discurso político a partir de un nuevo sistema de registro psicofisiológico y su aplicación a las ciencias políticas [Analysis of attention and emotion in political discourse based on a new psychophysiological record system and its application to political science]. DPSA. Documentos de trabajo del Departamento de Psicología Social y Antropología, 2 [Working documents of the Department of Social Psychology and Anthropology, 2].

Martinez Herrador, J.L., Monge Benito, S., & Valdunquillo Carlon, M.I. (2012). Medición de las respuestas psicofisiológicas grupales para apoyar el análisis de discursos políticos [Measurement of group psychophysiological responses to support the analysis of political discourse]. Tripodos, 29. 53-72.

Martinez-Rodrigo, E., & Segura Garcia, R., (2011). Jóvenes digitales. La dinámica de las emociones en el uso de las tecnologías [The dynamics of emotions in the use of technologies]. In E. Martinez-Rodrigo y C. Marta-Lazo (Coords.), Jóvenes interactivos: nuevos modos de comunicarse [Interactive youth: new ways of communicating] (pp.19-35). La Coruña: Netbiblo. https://doi.org/10.4272/978-84-9745-465-0

Masson, S. (2015). How neuroeducation learning can contribute to educational practice: From neuromyths to current research findings. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 27 (134), 11-22.

Masterman, L. (1985). La enseñanza de los medios de comunicación [The teaching of communications media]. Madrid: Ediciones de la Torre.

Mora, F. (2013). Neuroeducación [Neuroeducation]. Sólo se puede aprender aquello que se ama [You can only learn what you love]. Madrid: Alianza Editorial.

Morduchowicz, R. (1997). La escuela y los medios. Un binomio necesario [School and media. A necessary binomial]. Buenos Aires: Editorial Aique.

Orzan, G., Zara, I., & Purcarea, V.L. (2015). Neuromarketing Techniques in Pharmaceutical Drugs Advertising. A Discussion and Agenda for Future Research. Journal of medicine and life, 5 (4), 428-432. ID PubMed: 23346245

Pekrun, R. (1992). The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Applied Psychology, 41, 359-376. doi: 10.1111/j.1464-0597.1992.tb00712.x

Perez-Rodriguez, M.A., & Delgado, A. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores [From Digital and Audiovisual Competence to Media Competence: Dimensions and Indicators]. Comunicar, 39, 25-34. http://dx.doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Perez Tornero, J.M., & Cerda, J.F.M. (2011). Hacia un sistema supranacional de indicadores mediáticos [Towards a supranational system of media indicators]. Políticas de alfabetización en la Unión Europea [Literacy policies in the European Union]. Infoamérica: Iberoamericanan Communication Review, 5, 39-57.

Rienda Gomez, J.J. (2013). Técnicas de diagnóstico en neuromanagement [Diagnostic techniques in neuromanagement]. En L. Sutil (Coord.),

Neurociencia, empresa y marketing, 165-176. Madrid: ESIC.

Salas, C. (2013). Neurocomunicación [Neurocomunicacion]. In L. Sutil (Coord.), Neurociencia, empresa y marketing, 195-213. Madrid: ESIC.

Sutil, L. (2013). Herramientas del neuromanagement [Neuromanagement tools]. In L. Sutil (Coord.), Neurociencia, empresa y marketing, 101-116. Madrid: ESIC.

Tapia, A., & Martin, E. (2016). Neurociencia aplicada a la televisión: medición de la atención y la emoción de la serie Forever [Neuroscience applied to television: measuring the attention and emotion of the Forever series]. Revista de comunicación Vivat Academia · 19 (134), 69-82· http://dx.doi.org/10.15178/va.2016.134.69-82

Tapia, A., Martin, E., & Puentes, J.E. (2016). Neurociencia y publicidad. Atención, emoción y premios obtenidos en el Festival Internacional de Publicidad de Cannes [Neuroscience and advertising. Attention, emotion and awards obtained at the Cannes International Advertising Festival]. Analisi, 54.

Tranel, D. (2000). Electrodermal Activity in Cognitive Neuroscience: Neuroanatomical and Neuropsychological Correlates. In: Lane, R.D.; Nadel, L. (eds.). Cognitive Neuroscience of Emotion. New York: Oxford University Press, 192-224.

Vecchiato, G., Cherubino, P., Maglione, A.G., Ezquierro, M.T.H., Marinozzi, F., Bini, F., Trettel, A., & Babiloni, F. (2014). Neurophysiological tools to investigate consumer's gender differences during the observation of TV commercials. Computational and mathematical methods in medicine, 91, 29-81. http://dx.doi.org/10.1155/2014/912981.

[-]

recommendations

 

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro completo del ítem