Resumen:
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[EN] Borromini’s work is undoubtedly unique in the context of mid-17th century Roman baroque architecture, and his approaches are very different from those of his principal contemporaries. Nevertheless, his work is ...[+]
[EN] Borromini’s work is undoubtedly unique in the context of mid-17th century Roman baroque architecture, and his approaches are very different from those of his principal contemporaries. Nevertheless, his work is particularly relevant when it comes to the meaning of certain formal categories in his architecture, which, maybe surprisingly, can be thought about in the same way in many contemporary works of architecture. Through the use of the fold, inflection, topological elements or un-forme, in Borromini’s architecture we discover a certain refusal to individuate into a concrete formal appearance. His procedures and planning process that can be seen in many of his sketches are also especially significant. The method that Borromini uses to seek a form is closely linked to the final constructed results of his architecture: he turns the formal metamorphosis into a cornerstone of his project. The formal result seems to be holding unrealised potential: form in metamorphosis. All this expresses nature’s lament as it is ripped apart into individuals, as Nietzsche describes in his The Birth of Tragedy.
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[ES] La obra de Borromini es sin duda singular en relación con el resto de la arquitectura barroca romana de mediados del siglo XVII, pues se aleja en sus planteamientos de otras grandes figuras contemporáneas a él. Sin ...[+]
[ES] La obra de Borromini es sin duda singular en relación con el resto de la arquitectura barroca romana de mediados del siglo XVII, pues se aleja en sus planteamientos de otras grandes figuras contemporáneas a él. Sin embargo resulta ser especialmente relevante en relación con el sentido que adquieren algunas categorías formales en su arquitectura, que sorprendentemente, se dejan pensar de la misma manera que en muchas obras de arquitectura contemporánea. A través del uso de del pliegue, la inflexión, lo topológico o lo in-forme, descubrimos en la arquitectura de Borromini una cierta negación a individuarse en una apariencia formal concreta. Resulta además singularmente significativo su procedimiento y proceso de proyectar, que podemos conocer a través de muchos de sus croquis. El método que utiliza Borromini de búsqueda de forma tiene una estrecha relación con los resultados construidos de su arquitectura; él hace de la metamorfosis formal un argumento de proyecto. Su resultado formal parece llevar en sí potenciales no actualizados: forma en metamorfosis. Todo ello manifiesta ese sollozo de la naturaleza por su desgarramiento en individuos al que se refiere Nietzsche en su Nacimiento de la Tragedia.
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