- -

Análisis de los Modelos Matemáticos Producidos durante la Resolución de Problemas de Fermi

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Análisis de los Modelos Matemáticos Producidos durante la Resolución de Problemas de Fermi

Show full item record

Ferrando Palomares, I.; Albarracín, L.; Gallart-Palau, C.; García-Raffi, LM.; Gorgorió, N. (2017). Análisis de los Modelos Matemáticos Producidos durante la Resolución de Problemas de Fermi. Bolema. 31(57):220-242. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a11

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/149931

Files in this item

Item Metadata

Title: Análisis de los Modelos Matemáticos Producidos durante la Resolución de Problemas de Fermi
Secondary Title: Analysis of Mathematical Models Produced when Solving Fermi Problems
Author: Ferrando Palomares, Irene Albarracín, Lluis Gallart-Palau, Cesar García-Raffi, L. M. Gorgorió, Nuria
UPV Unit: Universitat Politècnica de València. Departamento de Matemática Aplicada - Departament de Matemàtica Aplicada
Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada - Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada
Issued date:
Abstract:
[EN] In this paper, we present an analysis of written productions of 16 year-old students while solving Estimation Problems involving Big Numbers (EPiBN). This kind of problems is a particular type of Fermi problems and ...[+]


[ES] En este trabajo presentamos un estudio en el que analizamos las producciones escritas de estudiantes de 16 años con diferentes niveles de experiencia en modelización al resolver Problemas de Estimación de Grandes ...[+]
Subjects: Modelling tasks , Fermi problems , Secondary School , Tareas de Modelización , Problemas de Fermi , Educación Secundaria
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial (by-nc)
Source:
Bolema. (issn: 0103-636X )
DOI: 10.1590/1980-4415v31n57a11
Publisher:
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita
Publisher version: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a11
Project ID:
info:eu-repo/grantAgreement/MINECO//EDU2012-35638/ES/MODELOS DE ENSEÑANZA Y COMPETENCIA DE LA MODELIZACION Y LA RESOLUCION DE PROBLEMAS ARITMETICO-ALGEBRAICOS: ANALISIS HISTORICO Y USO DE ENTORNOS INTERACTIVOS DE APRENDIZAJE./
MINECO/EDU2013-4683-R
GV/GV/2016/129
GC/SGR2014-723
Thanks:
Este trabajo es fruto de una investigación llevada a cabo en el marco de los proyectos de investigación EDU2012-35638 y EDU2013-4683-R que han recibido soporte económico del Ministerio de Economía y Competitividad español ...[+]
Type: Artículo

References

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2013). PROBLEMAS DE ESTIMACIÓN DE GRANDES CANTIDADES: MODELIZACIÓN E INFLUENCIA DEL CONTEXTO. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(3), 289-315. doi:10.12802/relime.13.1631

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2014). Devising a plan to solve Fermi problems involving large numbers. Educational Studies in Mathematics, 86(1), 79-96. doi:10.1007/s10649-013-9528-9

Blum, W. (2002). Educational Studies in Mathematics, 51(1/2), 149-171. doi:10.1023/a:1022435827400 [+]
Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2013). PROBLEMAS DE ESTIMACIÓN DE GRANDES CANTIDADES: MODELIZACIÓN E INFLUENCIA DEL CONTEXTO. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(3), 289-315. doi:10.12802/relime.13.1631

Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2014). Devising a plan to solve Fermi problems involving large numbers. Educational Studies in Mathematics, 86(1), 79-96. doi:10.1007/s10649-013-9528-9

Blum, W. (2002). Educational Studies in Mathematics, 51(1/2), 149-171. doi:10.1023/a:1022435827400

Ferri, R. B. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2), 86-95. doi:10.1007/bf02655883

Carlson, J. E. (1997). Fermi problems on gasoline consumption. The Physics Teacher, 35(5), 308-309. doi:10.1119/1.2344696

Efthimiou, C. J., & Llewellyn, R. A. (2007). Cinema, Fermi problems and general education. Physics Education, 42(3), 253-261. doi:10.1088/0031-9120/42/3/003

Lesh, R., & Harel, G. (2003). Problem Solving, Modeling, and Local Conceptual Development. Mathematical Thinking and Learning, 5(2), 157-189. doi:10.1207/s15327833mtl0502&3_03

Lester, F. K. (1994). Musings about Mathematical Problem-Solving Research: 1970-1994. Journal for Research in Mathematics Education, 25(6), 660. doi:10.2307/749578

Schoenfeld, A. H. (2007). Problem solving in the United States, 1970–2008: research and theory, practice and politics. ZDM, 39(5-6), 537-551. doi:10.1007/s11858-007-0038-z

Campos, I. da S., & Araújo, J. de L. (2015). Envolvimento dos Alunos em Atividades de Modelagem Matemática: relação com o saber e possibilidades de ação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(51), 167-182. doi:10.1590/1980-4415v29n51a09

Sriraman, B., & Knott, L. (2009). The Mathematics of Estimation: Possibilities for Interdisciplinary Pedagogy and Social Consciousness. Interchange, 40(2), 205-223. doi:10.1007/s10780-009-9090-7

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record