Abstract:
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[EN] After the conclusion of the War of Succession in Catalonia (1714), the social, political
and economic landscape was bleak, but also the artistic one. However, by the middle of the
century the recovery was remarkable, ...[+]
[EN] After the conclusion of the War of Succession in Catalonia (1714), the social, political
and economic landscape was bleak, but also the artistic one. However, by the middle of the
century the recovery was remarkable, which allowed a renewal of the ecclesiastical buildings
(parish churches, hermitages, convents), but above all, in the case of Lleida, the construction
start of a new Cathedral. The job offer for construction masters, painters, sculptors, goldsmiths
and goldsmiths was enormous. This strong demand caused the arrival of artists from the rest
of Catalonia and Aragon.
The preserved documentation, although scarce, demonstrates this. In thiswork we begin
these contributions with the case of the sculptor Félix de Sayas, a native of the Zaragoza town
of Bijuesca. His learning and early years as a professional were developed in Zaragoza. He
married in Barbastro and later moved to Lleida, where he settled permanently until his death,
probably in the early nineteenth century.
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[ES] Tras la conclusión de la Guerra de Sucesión en Cataluña (1714), el panorama social,
político y económico era desolador, pero también el artístico. No obstante, hacia mediados de la
centuria la recuperación era notable, ...[+]
[ES] Tras la conclusión de la Guerra de Sucesión en Cataluña (1714), el panorama social,
político y económico era desolador, pero también el artístico. No obstante, hacia mediados de la
centuria la recuperación era notable, lo que permitió una renovación de los edificios eclesiásticos
(iglesias parroquiales, ermitas, conventos) pero, sobre todo, en el caso leridano, el inicio constructivo
de una nueva Catedral. La oferta laboral para maestros de obras, pintores, escultores,
doradores y orfebres fue enorme. Esta fuerte demanda provocó la llegada de artistas del resto de
Cataluña y también de Aragón.
La documentación conservada, aunque escasa, así nos lo demuestra. En este trabajo
iniciamos estas aportaciones con el caso del escultor Félix de Sayas, natural de localidad
zaragozana de Bijuesca. Su aprendizaje y primeros años como profesional se desarrollaron en
Zaragoza. Contrajo matrimonio en Barbastro y posteriormente se desplazó a Lleida, donde
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