- -

A Contrastive Genre-Based Approach to the Rhetorical Structure and Use of Interactional Metadiscourse in the Results and Discussion Section of Food Science & Technology Papers

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

A Contrastive Genre-Based Approach to the Rhetorical Structure and Use of Interactional Metadiscourse in the Results and Discussion Section of Food Science & Technology Papers

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Saz Rubio, María Milagros del es_ES
dc.date.accessioned 2021-01-20T04:32:18Z
dc.date.available 2021-01-20T04:32:18Z
dc.date.issued 2019 es_ES
dc.identifier.issn 1137-6368 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/159533
dc.description.abstract [EN] This paper describes a genre-based exploration of the rhetorical structure and use of interpersonal metadiscourse features in the Results and Discussion sections of 32 research articles written in English from the discipline of Food Science & Technology. The rhetorical moves and steps enacted in this section are first looked into. Following this, I have quantitatively assessed the researchers¿ use of some interactional metadiscoursal units, drawing on Hyland¿s framework (2005a, 2005b). As the corpus of analysis is made up of 16 papers authored by English L1 researchers, while another 16 have been written by Spanish researchers with English as their L2, it is also my aim to account for any differences with regard to the presence and frequency of use of the different moves/steps identified, and of the interactional metadiscoursal features selected for analysis in each of the two sub-corpora. Possible cross-cultural variations identified in the L1 and L2 corpus will be discussed. Findings indicate that results are presented and discussed mainly through obligatory Moves 2 and 3, and, to a lesser extent, Move 1. This exploratory approach has shown statistically significant differences for the categories of hedges and authorial presence, making them the strategies most often deployed by researchers with English as their L1. es_ES
dc.description.abstract [ES] En este artículo se analiza la estructura retórica de la sección denominada Resultados y Conclusiones de un corpus de artículos científicos pertenecientes a la disciplina de la Ciencia y la Tecnología de los Alimentos. Asimismo, se analizan de forma cuantitativa las diferentes categorías metadiscursivas empleadas en esta sección siguiendo el modelo de Hyland (2005a, 2005b) sobre metadiscurso interpersonal y posicionamiento. Puesto que el corpus está compuesto por 16 artículos escritos por investigadores cuya lengua materna es el inglés y otros 16 escritos por españoles, se pretende establecer si existe alguna diferencia en la presencia y/o frecuencia del uso de los diferentes movimientos que componen el patrón retórico de esta sección, o en el uso que los investigadores hacen de los elementos metadiscursivos analizados. Tras el análisis se ha observado que los resultados se presentan y comentan mediante dos movimientos obligatorios, el 2 y el 3, y en menor medida a través del 1. En cuanto al uso de elementos metadiscursivos, se han encontrado diferencias estadísticamente significativas en el uso de mitigadores y en el grado en el que los autores se hacen presentes, estrategias ambas que utilizan con mayor frecuencia los hablantes cuya lengua materna es el inglés. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universidad de Zaragoza es_ES
dc.relation.ispartof Miscelánea: A Journal of English and American Studies es_ES
dc.rights Reconocimiento (by) es_ES
dc.subject Sección de resultados y conclusiones es_ES
dc.subject Metadiscurso es_ES
dc.subject Posicionamiento es_ES
dc.subject Interpersonal es_ES
dc.subject Patrón retórico es_ES
dc.subject Textos escritos en inglés como L1 o L2 es_ES
dc.subject Results and discussion section es_ES
dc.subject Metadiscourse es_ES
dc.subject Stance es_ES
dc.subject Rhetorical structure es_ES
dc.subject L1 and L2 texts es_ES
dc.subject.classification FILOLOGIA INGLESA es_ES
dc.title A Contrastive Genre-Based Approach to the Rhetorical Structure and Use of Interactional Metadiscourse in the Results and Discussion Section of Food Science & Technology Papers es_ES
dc.title.alternative Una aproximación contrastiva a la estructura retórica y el uso de elementos metadiscursivos interpersonales en la sección de resultados y discusión de artículos de investigación en la disciplina de ciencia y tecnología de los alimentos es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MINECO//FFI2016-77941-P/ES/IDENTIFICACION Y ANALISIS DE LAS ESTRATEGIAS METADISCURSIVAS EN ARTICULOS CIENTIFICOS EN ESPAÑOL E INGLES/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Lingüística Aplicada - Departament de Lingüística Aplicada es_ES
dc.description.bibliographicCitation Saz Rubio, MMD. (2019). A Contrastive Genre-Based Approach to the Rhetorical Structure and Use of Interactional Metadiscourse in the Results and Discussion Section of Food Science & Technology Papers. Miscelánea: A Journal of English and American Studies. 59:13-45. http://hdl.handle.net/10251/159533 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion https://www.miscelaneajournal.net/index.php/misc/index es_ES
dc.description.upvformatpinicio 13 es_ES
dc.description.upvformatpfin 45 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 59 es_ES
dc.relation.pasarela S\400468 es_ES
dc.contributor.funder Ministerio de Economía y Competitividad es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem