Resumen:
|
[EN] n this Final Degree Work (FDW), there has been a historical and
iconographic contextualization of the Carmen’s Virgin sculpture, belonging
to the Parish of the Valencian Martyrs, in the city of Valencia. In addition, ...[+]
[EN] n this Final Degree Work (FDW), there has been a historical and
iconographic contextualization of the Carmen’s Virgin sculpture, belonging
to the Parish of the Valencian Martyrs, in the city of Valencia. In addition, a
technical and conservation study has been carried out, in order to determine
what pathologies it presents and what factors have caused them.
It is a sculpture carved on a wooden support. The missing ones show a
preparation layer on the wooden support and on this the pictorial layers. He
also holds in his right hand the scapular, made of textile materials, referring
to his Marian devotion.
As for the state of conservation of the work, the most relevant aspect
is the structural damage caused by xylophagous insects to the wooden
support, as well as volumetric losses in various areas of the sculpture. The
pictorial layer shows a series of cracks, uplifts and internal decoupling which,
in localised areas, have ended up creating gaps. Various deposits of surface
dirt and layers of visibly oxidised varnish are spread over the polychrome.
For the conservation of the work, a proposal for intervention is presented,
based on a series of studies and preliminary tests. The fundamental treatments
of curative conservation will focus on the disinsectation of the support, in
order to prevent the attack of xylophagous agents; as well as the fixation and
consolidation of the pictorial film, to stop its continuous loss. The restoration
processes will attend to the superficial cleaning and the elimination of the
layer of oxidized varnish, which extends over the original polychrome and
hides its real values. A volumetric reconstruction will then be carried out to
complete the legibility of the work, as well as a chromatic reintegration of the
gaps and a final varnishing.
[-]
[ES] En el presente trabajo final de grado (TFG) se ha realizado una contextualización histórica e iconográfica de la escultura de la Virgen del Carmen, perteneciente a la Parroquia de los Mártires Valencianos, de la ciudad ...[+]
[ES] En el presente trabajo final de grado (TFG) se ha realizado una contextualización histórica e iconográfica de la escultura de la Virgen del Carmen, perteneciente a la Parroquia de los Mártires Valencianos, de la ciudad de Valencia. Además, se ha llevado a cabo un estudio técnico y de conservación, con el fin de determinar qué patologías presenta y qué factores las han provocado.
Se trata de una escultura tallada en un soporte lígneo. Los faltantes dejan ver sobre el soporte de madera una capa de preparación y sobre esta los estratos pictóricos. Además sustenta con la mano derecha el escapulario, compuesto de materiales textiles, referente a su advocación mariana.
En cuanto al estado de conservación que ostenta la obra, lo más relevante se refiere a los daños estructurales que presenta el soporte lígneo, provocados por insectos xilófagos, así como pérdidas volumétricas en diversas zonas de la escultura. La capa pictórica manifiesta una serie de craqueladuras, levantamientos y descohesión interna que, en zonas localizadas, han acabado por originar lagunas. Sobre la policromía se extienden diversos depósitos de suciedad superficial y capas de barniz visiblemente oxidado.
Para la conservación de la obra se expone una propuesta de intervención que se fundamenta en una serie de estudios y pruebas preliminares. Los tratamientos fundamentales de conservación curativa se centrarán en la desinsectación del soporte, con el fin de prevenir el ataque de los agentes xilófagos; así como la fijación y consolidación de la película pictórica, para frenar su continua pérdida. Los procesos de restauración atenderán a la limpieza superficial y la eliminación de la capa de barniz oxidado, que se extiende sobre la policromía original y que encubre sus valores reales. Seguidamente se procederá a realizar una reconstrucción volumétrica para completar la legibilidad de la obra, así como una reintegración cromática de las lagunas y un barnizado final.
[-]
|