- -

Virtual and didactic approach to the defensive heritage of the 16th century Fort of the Trinitat (Roses, Girona)

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Virtual and didactic approach to the defensive heritage of the 16th century Fort of the Trinitat (Roses, Girona)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Hernàndez-Cardona, Francesc Xavier es_ES
dc.contributor.author Sospedra-Roca, Rafael es_ES
dc.contributor.author Casals-Ausió, Josep Ramon es_ES
dc.coverage.spatial east=3.1837425; north=42.2473743; name=Castell de La trinitat, Roses, Girona, Espanya es_ES
dc.date.accessioned 2022-01-25T12:43:23Z
dc.date.available 2022-01-25T12:43:23Z
dc.date.issued 2022-01-21
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/180197
dc.description.abstract [EN] The Trinitat Fort, built in the mid-16th century, is an extraordinary example of European military architecture from the mid-16th century, conceived as an artillery machine, whose mission was to protect the natural port of Roses (Girona, Spain). The fortification had a long history of warfare that ended with the Peninsular War (1808–1814), which turned it into ruins. In 2002, the Roses city council planned an ambitious architectural intervention to recover the fortification. The works restored the overall exterior volumetry, with current construction materials. The large interior spaces resulting from the intervention had little in common with the original structures. Starting in 2016, the museum projected to open the fort to the public. The strategy focused on 3D works, which were used to plan museographic proposals and to make an interior space understandable, with an aspect very distant from that of the original construction. It entailed extensive fieldwork analyzing the sources and structural remains that were preserved and surmising the possible architectural solutions the fortress originally contained. Based on evidence and hypotheses, the group carried out a reconstruction from virtual archeology, and it developed a didactic iconography to explain the artifact to a broad spectrum of visitors and students. This iconography was applied on the panels, in the scenography and audiovisuals of the museum, and in the dissemination materials. The museography was implemented between 2019 and 2021. Considering the variables and comprehensive needs for a wide range of users and visitors, we completed the virtual archeology proposal based on realistic criteria, giving importance in 3D to textures and colors. It incorporated the anthropic and movable factors through matte painting techniques and images obtained with the support of re-enactment groups.Highlights: - The Fort of the Trinitat, built in the middle of the 16th century, is an extraordinary poliorcetic piece, conceived as an artillery machine, whose mission was to protect the natural port of Roses (Girona, Spain). - Between 2019 and 2021, an ambitious reconstruction of virtual archaeology has been carried out, developing a didactic iconography aimed at broad-spectrum visitors and formal education students. - The didactic iconography proposal developed in the Fort of the Trinitat does not try to compete with the large market productions, but it does try to explore sustainable intervention models to make the past and its heritage known. es_ES
dc.description.abstract [ES] El Fuerte de la Trinitat, construido a mediados del siglo XVI, es un extraordinario ejemplo de arquitectura militar europea de mediados del siglo XVI, concebido como una máquina de artillería, y con la misión de proteger el puerto natural de Roses (Girona, España). La fortificación tuvo dilatado historial bélico que terminó durante la Guerra de la Independencia (1808-1814), convirtiéndose en un montón de ruinas. En 2002, el ayuntamiento de Roses planificó una ambiciosa intervención arquitectónica para recuperar la fortificación. Las obras restauraron la volumetría exterior en su conjunto, con materiales de construcción actuales. Los grandes espacios interiores resultantes de la intervención tenían poco en común con las estructuras originales. A partir de 2016, se inició el proyecto de museografía con el objetivo de abrir el fuerte al público. La estrategia se centró en la realización de un 3D, utilizado para planificar propuestas las museográficas y hacer comprensible un espacio interior, que presentaba un aspecto muy distante al de la construcción original. Se procedió a la realización de un laborioso trabajo de campo, analizando las fuentes y los restos estructurales que se conservaban, y aventurando las posibles soluciones arquitectónicas que en su día tuvo la fortaleza. A partir de las evidencias y las hipótesis se procedió a realizar una reconstrucción de arqueología virtual y se desarrolló una iconografía didáctica para explicar el fuerte a un público visitante de amplio espectro, y a estudiantes de enseñanza reglada. La museografía comenzó a implementarse entre los años 2019 y 2021. Teniendo en cuenta variables y necesidades comprensivas de los usuarios y visitantes la propuesta de arqueología virtual se planteó a partir de criterios realistas, basándose en el 3D, en las texturas y en los colores. El factor humano y mueble se incorpora a partir de técnicas matte painting con el apoyo de grupos de recreación histórica. es_ES
dc.description.sponsorship This work was supported by the Bosch Gimpera Foundation Project no. 309824 (2018): Advice and coordination of the museography works of the permanent exhibition of the castle of the Trinity of Roses. Barcelona: Bosch i Gimpera Foundation (University of Barcelona); Roses City Council. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Virtual archaeology es_ES
dc.subject Poliorcetic es_ES
dc.subject 3D matte painting es_ES
dc.subject Re-enactment es_ES
dc.subject Fortification es_ES
dc.subject Arqueología virtual es_ES
dc.subject Poliorcética es_ES
dc.subject Ilustraciones 3D es_ES
dc.subject Patrimonio del conflict es_ES
dc.subject Fortificación es_ES
dc.title Virtual and didactic approach to the defensive heritage of the 16th century Fort of the Trinitat (Roses, Girona) es_ES
dc.title.alternative Aproximación virtual y didáctica al patrimonio defensivo de la fortaleza del siglo XVI de la Trinitat (Rosas, Girona) es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2022.15733
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/Fundació Bosch i Gimpera//309824 (2018)/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Hernàndez-Cardona, FX.; Sospedra-Roca, R.; Casals-Ausió, JR. (2022). Virtual and didactic approach to the defensive heritage of the 16th century Fort of the Trinitat (Roses, Girona). Virtual Archaeology Review. 13(26):103-115. https://doi.org/10.4995/var.2022.15733 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2022.15733 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 103 es_ES
dc.description.upvformatpfin 115 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 13 es_ES
dc.description.issue 26 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.relation.pasarela OJS\15733 es_ES
dc.contributor.funder Universitat de Barcelona es_ES
dc.contributor.funder Fundació Bosch i Gimpera es_ES
dc.contributor.funder Ajuntament de Roses es_ES
dc.description.references Aguiló, M. (2006). Los ingenieros en la construcción del Mediterráneo. In C. de Seta (Coord.), España en el Mediterráneo. La construcción del espacio (pp.18-41). Madrid, Spain: Centro de Estudios y Experimentación de Obras Publicas. es_ES
dc.description.references Ainaud, J. (1965). La plaza fuerte de Rosas. Revista de Gerona, (31), 38-42. https://revistes.udg.edu/revista-girona/article/view/21685/25483 es_ES
dc.description.references Aparicio-Resco, P. (2021). Guía para la documentación de reconstrucciones virtuales de bienes patrimoniales. Revista Schema, (2), 129-146. es_ES
dc.description.references Aparicio-Resco, P., García Álvarez-Busto, A., Muñiz-López, I., & Fernández-Calderón, N. (2021). 3D virtual reconstruction of the Gauzón Castle (Castrillón, Principado de Asturias). Virtual Archaeology Review, 12(25), 158-176. https://doi.org/10.4995/var.2021.14940 es_ES
dc.description.references Baig i Aleu, M. (1988). La vila de Roses en els segles XVI i XVII. Annals de l'Institut d'Estudis Empordanesos, 21, 135-206. https://raco.cat/index.php/AnnalsEmpordanesos/article/view/92992/171337 es_ES
dc.description.references Barreau, J. B., Esnault, E., Foucher, J., Six, M., & Le Faou, C. (2020). 3D modelling of a 15th century city gate of Rennes: Portes Mordelaises. Virtual Archaeology Review, 11(22), 41-55. https://doi.org/10.4995/var.2020.12653 es_ES
dc.description.references Benito, J. (1926). El diario de un sitiado: relación histórica de los sucesos ocurridos en Rosas con motivo del sitio y rendición de la plaza a los franceses en el año 1808. Figueres, Spain: Tipografía La Comarca. es_ES
dc.description.references Brusaporci, S. (2010). Sperimentazione di modelli tridimensionali nello studio dell'architettura storica. In: Brusaporci S (ed) Sistemi Informativi Integrati per la tutela la conservazione e la valorizzazione del patrimonio architettonico e urbano (pp.58-64). Roma, Italy: Gangemi. es_ES
dc.description.references Burch, J., & Palahí, Ll. (2019). El castell de la Trinitat. Guies del patrimoni cultural de Roses, 2. Girona, Spain: Documenta Universitaria. es_ES
dc.description.references Cabezas, M., & Montes, F. P. (2019). Reconstrucción virtual de la fortaleza bajomedieval de Aguilar de la Frontera. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(35), 236-247. https://doi.org/10.4995/ega.2019.10200 es_ES
dc.description.references Cámara, A. (Coord.) (2005). Los ingenieros militares de la monarquía hispánica en los siglos XVII y XVIII. Madrid, Spain: Ministerio de Defensa / Asociación Española de Amigos de los Castillos. es_ES
dc.description.references Capdevila, M., Roca, N. (2013). Consolidació del Castell de la Trinitat (Roses): reconstrucció i restauració. Jornadas Internacionales sobre la intervención en el Patrimonio Arquitectónico. Actas (pp. 285-289). Barcelona, Spain: Ministerio de Educación Cultura y Deporte; Col·legi d'Arquitectes de Catalunya; Agrupació d'Arquitectectes per la defensa i la intervenció en el patrimoni arquitectònic. es_ES
dc.description.references Carnevali, L., & Cundari, C. (2010). Modello materiale e modello digitale a supporto della didattica della rappresentazione. In X Congreso Internacional de Expresión Gráfica aplicada a la Edificación. Nuevas líneas de investigación en Ingeniería de Edificación (pp. 1019-1026). Alacant, Spain: Servei de Publicacions. Universitat d'Alacant. es_ES
dc.description.references Centofanti, M., Brusaporci, S., & Lucchese, V. (2014). Architectural Heritage and 3D Models. In P. Di Giamberardino, D. Iacoviello, R. Natal Jorge, J. M. R. S. Tavares (Eds), Computational Modeling of Objects Presented in Images Computational Modeling of Objects Presented in Images. Lecture Notes in Computational Vision and Biomechanics (15, pp. 31-49). Cham, Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-04039-4_2 es_ES
dc.description.references Cobos, F. (Coord.) (2004). La artillería de los Reyes Católicos. Valladolid, Spain: Junta de Castilla y León. es_ES
dc.description.references de la Fuente, P. (2002). Aigua, ciutat i territori a la Roses renaixentista. Annals de l'Institut d'Estudis Empordanesos, 35, 351-372. es_ES
dc.description.references de la Fuente, P. (1994). La fortaleza de Roses i els engiyers de Lluís XIV: una aportació al coneixement de la seva actuació (1693-1714). Annals de l'Institut d'Estudis Empordanesos, 27, 117-148. es_ES
dc.description.references de la Fuente, P. (1998). Les fortificacions reials del golf de Roses en l'època moderna. Figueres, Spain: El Brau. es_ES
dc.description.references de Groot, J. (2016). Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. Oxon/New York, EEUU: Rouletge. https://doi.org/10.4324/9781315640754 es_ES
dc.description.references de Sojo, F. (1927). El Capitán Luis Pizaño: estudio histórico-militar referente a la primera mitad del siglo XVI. Madrid, Spain: Imprenta del Memorial de Ingenieros del Ejército. es_ES
dc.description.references Díaz, N. (1991). Roses una vila amb història. Barcelona, Spain: Tec, S.A. es_ES
dc.description.references Díaz, C., Pedler, R., & Reay, J. (2008). El setge de Roses de 1808: Tres visions de la guerra del Francès. Roses, Spain: Fundació Roses Història i Natura. es_ES
dc.description.references Duffy, Ch. (1997). Siege warfare: The fortress in the Early Modern World 1494-1660. Oxon/New York, EEUU: Routledge. es_ES
dc.description.references Elsaesser, Th. (2019). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema (pp. 229-266). Amsterdam, Netherlands: Amsterdam University Press. es_ES
dc.description.references Evans, T. L., & Daly, P. (Eds.) (2006). Digital Archaeology. Bridging Method and Theory. London, UK: Routledge. es_ES
dc.description.references Flynn, B. (2007). The morphology of space in virtual heritage. In F. Cameron, S. Kenderdine (Eds.), Theorizing digital cultural heritage: a critical discourse (pp. 349-368). Cambridge, EEUU: MIT Press Scholarship Online. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262033534.003.0018 es_ES
dc.description.references Forte, M. (1997). Virtual Archaeology: Re-creating Ancient Worlds. New York, EEUU: H.N. Abrams. es_ES
dc.description.references Georgopoulos, A. (2014). 3D virtual reconstruction of archaeological monuments. Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 14(4), 155-164. es_ES
dc.description.references Geroimenko, V. (Ed.) (2021). Augmented Reality in Tourism, Museums and Heritage: A New Technology to Inform and Entertain. Cham, Switzerland: Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70198-7_1 es_ES
dc.description.references Hermon, S., & Kalisperis, L. (2011). Between the real and the virtual: 3D visualization in the cultural heritage domain-expectations and prospects. Virtual Archaeology Review, 2(4), 59-63. https://doi.org/10.4995/var.2011.4556 es_ES
dc.description.references Hernàndez-Cardona, F. X., & Sospedra-Roca, R. (2018). Castell de la Trinitat de Roses. Proposta de Museografía Didáctica. Barcelona, Spain: Fundació Bosch i Gimpera / Ajuntament de Roses. es_ES
dc.description.references Hernàndez-Cardona, F. X. (2005). Renaissance fortifications in the Mediterranean. Barcelona, Spain: Taller de Projectes. Universitat de Barcelona. es_ES
dc.description.references Hernàndez-Cardona, F. X., Feliu-Torruella, M., Sospedra-Roca, R., González-Sanz, M., & Wilson-Daily, A. (2019). Generación de iconografía didáctica a partir de recreación histórica y 3D. El caso de la Guerra Civil Española. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34, 67-82. es_ES
dc.description.references Hernàndez-Cardona, F. X. (2021). Les armes de foc a Catalunya. Manufactura i Indústria. Barcelona, Spain: Rafael Dalmau Editor. es_ES
dc.description.references Hernàndez-Cardona, F. X., & Rojo, M. C. (Eds.) (2012). Museografía didáctica e interpretación de espacios arqueológicos. Gijón, Spain: Trea. es_ES
dc.description.references Hernando, C. J. (Coord.) (2000). Las fortificaciones de Carlos V. Madrid, Spain: Ediciones del Umbral. es_ES
dc.description.references Hughes, B. P. (1976). La puissance de Feu. L'efficacité des armes sur le champ de bataille de 1630 à 1850. Lausanne, Switzerland: Edita-Vilo. es_ES
dc.description.references ICOMOS (2017). Los Principios de Sevilla. Principios internacionales de la Arqueologia Virtual. 19ª Asamblea General de ICOMOS, Nueva Delhi. Retrieved December 17, 2020, from https://icomos.es/wp-content/uploads/2020/06/Seville-Principles-IN-ES-FR.pdf es_ES
dc.description.references Liarokapis, F., Voulodimos, A., Doulamis, N., & Doulamis, A. (2020). Visual Computing for Cultural Heritage. Cham, Switzerland: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37191-3 es_ES
dc.description.references López-Menchero, V. M., & Grande, A. (2011). Hacia una Carta Internacional de Arqueología Virtual. El borrador SEAV. Virtual Archaeology Review, 2(4), 71-75. https://doi.org/10.4995/var.2011.4558 es_ES
dc.description.references López-Menchero, V. M., Maschner, G., McLeod, J. B., Du Vernay, J., & Hervás, M. A. (2020). The work of Global Digital Heritage for the massive digitization of fortifications in Spain. In J. Navarro Palazón, L. J. García-Pulido, (Eds.), FORTMED 2020 - Defensive Architecture of the Mediterranean (pp. 330-340). Valencia, Spain: Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/FORTMED2020.2020.11415 es_ES
dc.description.references López Sopeña, A. (1792). Plano y perfiles del fuerte de la Trinidad llamado Botón de Rosas, 28 de marzo de 1792. Madrid, Spain: Archivo General Militar de Madrid (IHCM), SH. GE-20/6. es_ES
dc.description.references McManamon, F. (2014). Digital Archaeological Data: Ensuring Acces, Use, and Preservation. In Smith, C. (Ed.). Encyclopedia of Global Archaeology (pp. 23-82). Berlin, Germany: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0465-2_1219 es_ES
dc.description.references Pujol, L. (2011). Realism in virtual reality applications for cultural heritage. International Journal of Virtual Reality, 10(3), 41-49. es_ES
dc.description.references Parry, R. (2013). Museums in a Digital Age. London, UK; New York, EEUU: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203716083 es_ES
dc.description.references Rahaman, H., & Champion, E. (2019). The Scholarly Rewards and Tragic Irony of 3D Models in Virtual Heritage Discourse. In Haeusler, M. (Eds.), Proceedings of the 24th Annual Conference of the Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA) (2, pp.695-704). Wellington, New Zealand: Victoria University of Wellington. es_ES
dc.description.references Tarrus, J., Martin, A., & Nieto, X. (1989). La Ciutadella de Roses. Annals de l'Institut d'estudis Empordanesos, 22, 315-331. es_ES
dc.description.references von Lünen, A., Lewis, K. J., Litherland B., & Cullum, P. (2019). Historia Ludens: The Playing Historian. Oxon/New York, EEUU: Rouletge. https://doi.org/10.4324/9780429345616 es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem