Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Bracke, Martin | es_ES |
dc.contributor.author | Capraro, Patrick | es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-02-01T08:51:42Z | |
dc.date.available | 2022-02-01T08:51:42Z | |
dc.date.issued | 2022-01-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/180405 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper describes different possibilities to answer the question of automatically creating a choreography for musical fountains using mathematical modeling. The possibilities for an implementation range from a short project in the middle school, which has large parts in mathematics, to long-term projects, which deal with the physical background, an implementation with the help of the computer and in the highest expansion stage even a technical realization. In the article different variants are described, supplemented by experiences from practice and extension possibilities are pointed out. All in all, the readers should be enabled to design and practically implement their own project according to the individual local conditions such as time frame, learning level of the target group and possibilities for interdisciplinary cooperation. (This article is a translation and update of the German first edition Bracke, M. & Capraro, P. (2021)). | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo describe diferentes posibilidades para responder a la cuestión de la creación automática de una coreografía para fuentes musicales utilizando el modelado matemático. Las posibilidades de una implementación van desde un proyecto corto en la escuela media, que tiene grandes partes en matemáticas, hasta proyectos a largo plazo, que tratan el fondo físico, una implementación con la ayuda del ordenador y en la etapa de mayor expansión incluso una realización técnica. En el artículo se describen diferentes variantes, complementadas con experiencias de la práctica y se señalan las posibilidades de ampliación. En definitiva, los lectores deberían estar capacitados para diseñar y poner en práctica su propio proyecto de acuerdo con las condiciones locales individuales, tales como el marco de tiempo, el nivel de aprendizaje del grupo objetivo y las posibilidades de cooperación interdisciplinaria. (Este artículo es una traducción y actualización de la primera edición en alemán de Bracke, M. & Capraro, P. (2021)). | es_ES |
dc.description.sponsorship | SchuMaMoMINT project financially supported by the European Social Fund (ESF) of the state of Rhineland-Palatinate | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Mathematical modelling | es_ES |
dc.subject | Mathematics education | es_ES |
dc.subject | Mathematical concepts | es_ES |
dc.subject | Tools and processes | es_ES |
dc.subject | School practice | es_ES |
dc.subject | German speaking | es_ES |
dc.subject | Modelización matemática | es_ES |
dc.subject | Educación matemática | es_ES |
dc.subject | Conceptos | es_ES |
dc.subject | Herramientas y procesos matemáticos | es_ES |
dc.subject | Práctica escolar | es_ES |
dc.subject | Habla alemana | es_ES |
dc.title | Choreographies for musical fountains | es_ES |
dc.title.alternative | Coreografías para fuentes musicales | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2022.16224 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Bracke, M.; Capraro, P. (2022). Choreographies for musical fountains. Modelling in Science Education and Learning. 15(1):29-60. https://doi.org/10.4995/msel.2022.16224 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2022.16224 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 29 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 60 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 15 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.relation.pasarela | OJS\16224 | es_ES |
dc.contributor.funder | European Social Fund | es_ES |
dc.description.references | Gudjons, H. (1986). Action-oriented teaching and learning: Project teaching and student activity (in German). Klinkhardt. | es_ES |
dc.description.references | Bock, W., & Bracke, M. (2015). Applied School Mathematics - Made in Kaiserslautern. In H. Neunzert & D. Prätzel-Wolters (Eds.), Currents in Industrial Mathematics: From Concepts to Research to Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-48258-2_11 | es_ES |
dc.description.references | Benetos, E., Dixon, S., Duan, Z., & Ewert, S. (2019). Automatic music transcription: An overview. IEEE Signal Processing Magazine, 36(1), 20-30. doi: 10.1109/ MSP.2018.2869928 https://doi.org/10.1109/MSP.2018.2869928 | es_ES |
dc.description.references | Bracke, M., & Capraro, P. (2021). Choreografien für Musikbrunnen (in german). In M. Bracke, M. Ludwig, & K. Vorhölter (Eds.), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 8. Springer Spektrum. doi: 10.1007/ 978-3-658-33012-5 https://doi.org/10.1007/978-3-658-33012-5 | es_ES |
dc.description.references | Zillmann, R. (2020). Die Notenschleuder. Retrieved from https://www.free-notes.net | es_ES |
dc.description.references | Demtröder, W. (2003). Experimental Physics 1: Mechanics and Heat (in German). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-08597-4 | es_ES |
dc.description.references | Saygushev, D. (2016). Fourier analysis in the classroom - an application-based approach with implementation in school (in German) (Unpublished master's thesis). University of Kaiserslautern, Department of Mathematics, Kaiserslautern. | es_ES |
dc.description.references | Butz T. (2011). Fourier transform for pedestrian (in German).Vieweg + Teubner. | es_ES |
dc.description.references | Bronstein, I., Semendjajew, K., Musiol, G., & Mühlig, H. (2013). Handbook of Mathematics. Springer. | es_ES |
dc.description.references | Meyer, S. (2019). Modeling of a musical fountain - with implementation in the upper secondary school (in German) (Unpublished master's thesis). University of Kaiserslautern, Department of Mathematics, Kaiserslautern. | es_ES |
dc.description.references | Lüders, K., & Pohl, R. O. E. (2017). Pohl's Introduction to Physics, Vol. 1: Mechanics, Acoustics and Thermodynamics. Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40046-4 | es_ES |
dc.description.references | Lesch, H. (2020). School of the future - learning from the lockdown (in German). Retrieved from https://www.zdf.de/wissen/leschs-kosmos/lernen -fuer-die-zukunft-100.html | es_ES |
dc.description.references | Wickert, M. (2013). Signals & systems for dummies. Wiley. | es_ES |
dc.description.references | Kaiser G., Schukajlow S. and Stillman G. (2022). A psyccologically - driven view on mathematical modelling processes. Mathematical Thinking and Learning. | es_ES |
dc.description.references | Winter H. (1995). Mathematikunterricht und Allgemeinbildung. Mitteilungen der Gesellschaft f¨ur Didaktik der Mathematik 61 37-46 | es_ES |