Resumen:
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[EN] Textiles are particularly sensitive materials and therefore there are many different agents that can condition their stability, leading to different processes of deterioration. In this case the work studied is a "Manila ...[+]
[EN] Textiles are particularly sensitive materials and therefore there are many different agents that can condition their stability, leading to different processes of deterioration. In this case the work studied is a "Manila shawl", according to its generic classification it belongs to the group of clothing accessories, but the reality is that it is a garment that has been used as the main element in many regional costumes and to enrich festive clothing. The case that concerns us is a piece from the fifties, at this time due to restrictions with the international market, the importation of these pieces was replaced by the realization of works made in Spain. In addition, this is a clear example of techniques such as machine embroidery and the introduction of new materials, although the ornamental richness is respected. In order to focus the subject, a historical approach has been made to understand the tradition of manila shawls and its origins have been studied, as well as the materials that compose it and the pathologies it presents, all this, in order to address a complete intervention proposal and determine the criteria for action for its subsequent use and enjoyment of it.
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[ES] Los textiles son materiales especialmente sensibles y por ello son muy diversos los agentes que pueden llegar a condicionar su estabilidad, dando lugar a diferentes procesos de deterioro. En este caso la obra estudiada ...[+]
[ES] Los textiles son materiales especialmente sensibles y por ello son muy diversos los agentes que pueden llegar a condicionar su estabilidad, dando lugar a diferentes procesos de deterioro. En este caso la obra estudiada es un "Mantón de Manila", según su clasificación genérica pertenece al grupo de accesorios de indumentaria, pero la realidad es que es una prenda que ha sido utilizada como elemento principal en numerosos trajes regionales y para enriquecer indumentaria de fiesta. El caso que nos ocupa es una pieza de los años cincuenta, en esta época debido a las restricciones con el mercado internacional, la importación de estas piezas se sustituyó por la realización de obras realizadas en España. Además, este es un claro ejemplo de técnicas como el bordado a máquina y la introducción de nuevos materiales, aunque se respeta la riqueza ornamental. Para centrar el tema se ha realizado una aproximación histórica para comprender la tradición de los mantones de manila y se ha estudiado sus orígenes, así como los materiales que lo componen y las patologías que presenta, todo ello, con el fin de abordar una propuesta de intervención completa y determinar los criterios de actuación para su posterior uso y disfrute de ella.
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