Resumen:
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[EN] This research is part of a much broader work, which emerges as a concern about the creative process that involves menstruation as a research topic, as a creative material, and as part of artistic creation. Over time, ...[+]
[EN] This research is part of a much broader work, which emerges as a concern about the creative process that involves menstruation as a research topic, as a creative material, and as part of artistic creation. Over time, menstrual blood has been attributed to a variety of cultural interpretations and both positive and negative connotations, depending on the culture and territory. Although it is still taboo today to show menstrual blood as a waste and label it dirty, there are many artists and researchers who for years have approached, explored, and shaped the issue from different perspectives: political, activism, emotional, ritual, and as a way to reconnect with ancestry. This research focuses on the study of the representation of the pre-colonial imaginary of Maya and Nahua culture around menstruation and as part of the creative process. From the analysis of these representations and linked to the works of several artists, I developed a fabric that encompasses different branches such as anthropology, artistic research, archaeology, feminisms, decolonial studies, sexualities, and dissident bodies.
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[ES] La presente investigación, forma parte de un trabajo mucho más amplio, que surge como una inquietud en torno al proceso creativo que implica la menstruación como tema de investigación, como material creativo y parte ...[+]
[ES] La presente investigación, forma parte de un trabajo mucho más amplio, que surge como una inquietud en torno al proceso creativo que implica la menstruación como tema de investigación, como material creativo y parte de la creación artística. A la sangre menstrual a través del tiempo se le han adjudicado una variedad de interpretaciones culturales y tanto connotaciones positivas como negativas, dependiendo de la cultura y el territorio. Si bien en la actualidad continúa siendo tabú evidenciar la sangre menstrual al considerarla un desecho y tildarla de sucia, existen muchísimas artistas e investigadoras que desde hace años han abordado, explorado y plasmado el tema desde distintas perspectivas: política, activismo, emocional, ritual y como forma para reconectar con la ancestralidad. Esta investigación se enfoca además en el estudio de la representación del imaginario precolonial de la cultura maya y nahua en torno a la menstruación y como parte del proceso creativo. A partir del análisis de estas representaciones y ligado a las obras de una serie de artistas, elaboré un tejido que abarca distintas ramas como la antropología, la investigación artística, la arqueología, los feminismos, estudios decoloniales, las sexualidades y cuerpos disidentes.
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