[EN] This paper focuses on the vocal tract as an influential element in the technique of clarinet playing. A review of the scientific and educational literatures shows that manipulating the vocal tract can control pitch, ...[+]
[EN] This paper focuses on the vocal tract as an influential element in the technique of clarinet playing. A review of the scientific and educational literatures shows that manipulating the vocal tract can control pitch, color/timbre, resonance of altissimo register notes, connecting wide leaps and executing contemporary sound effects.
Interviewing a group of professional clarinetists and teachers along with our own experience as performers has allowed us to draw valuable conclusions for clarinet practice and teaching. The embouchure and the vocal tract generally adapt intuitively, nevertheless, once can gain more control over sound production manipulating the vocal tract consciously. Shaping the embouchure in the formation of vowel sounds (configurations of the vocal tract) is one of the methods shown to be more effective. The vocal tract configurations that stand out for each register of the clarinet are: /a/ for chalumeau, /i/ for clarion, “eu” (in French) for altissimo. /O/ as a base vowel.
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[ES] Este trabajo se centra en el estudio del tracto vocal como elemento influyente en la técnica de la interpretación del clarinete. Una revisión de la literatura científica y pedagógica muestra que la manipulación del ...[+]
[ES] Este trabajo se centra en el estudio del tracto vocal como elemento influyente en la técnica de la interpretación del clarinete. Una revisión de la literatura científica y pedagógica muestra que la manipulación del tracto vocal puede controlar la afinación, el color/timbre, la resonancia de notas sobre-agudas, la conexión de intervalos amplios y los efectos sonoros contemporáneos.
Una serie de entrevistas a intérpretes profesionales y docentes del clarinete junto con nuestra experiencia propia nos ha permitido extraer conclusiones valiosas para la práctica y la pedagogía. La embocadura y el tracto vocal generalmente se adaptan de manera intuitiva pero se puede ejercer mayor control sobre la producción de sonido al manejar el tracto vocal de manera consciente. Reforzar la embocadura en forma de vocales (configuraciones del tracto vocal) es uno de los métodos con resultados más efectivos. Las configuraciones del tracto vocal destacadas para cada registro son: /a/ para chalumeau, /i/ para clarión, “eu” (en francés) para altissimo. La /o/ como vocal base.
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