- -

Estudio de la influencia del amolado del carril ferroviario en la reducción de vibraciones mediante el Método de los Elementos Finitos. Aplicación a las inmediaciones de la estación de Chamartín (Madrid).

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Estudio de la influencia del amolado del carril ferroviario en la reducción de vibraciones mediante el Método de los Elementos Finitos. Aplicación a las inmediaciones de la estación de Chamartín (Madrid).

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.advisor Real Herráiz, Julia Irene es_ES
dc.contributor.advisor Montalbán Domingo, María Laura es_ES
dc.contributor.author Velarte González, José Luis es_ES
dc.date.accessioned 2015-11-10T08:38:11Z
dc.date.available 2015-11-10T08:38:11Z
dc.date.created 2015-09-29
dc.date.issued 2015-11-10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/57255
dc.description.abstract [ES] The imperfections in the wheel-rail contact are one of the main sources of generation of railway vibrations. Consequently, it is essential to take expensive corrective maintenance measures, the results of which may be unknown. In order to assess the effectiveness of these measures, this work develops a vehicle-track interaction model in the time domain of a curved track with presence of rail corrugation on the inner rail. To characterize the behavior of the track, a numerical finite element model is developed using ANSYS software, while the behavior of the vehicle is characterized by a multi-body model of two masses developed with VAMPIRE software. Thus, the wheel-rail forces are obtained by the multi-body model and then applied to the finite elements model. Thus, the vibrational response of the track is obtained. The results of the process are validated with real data and used to assess from a technical and economical point of view the effectiveness of several construction solutions in the vibration generation phenomenon. Special attention has been paid to the rail grinding solution. es_ES
dc.description.abstract [CAT] Les imperfeccions en el contacte roda-carril són una de les principals fonts de generació de vibracions ferroviàries. En cas de produir-se aquesta patologia, resulta essencial realitzar costoses campanyes de manteniment correctiu, els resultats de les quals poden arribar a ser desconegudes. Per aquest motiu, el present Treball Fi de Grau desenvolupa un model d'interacció via-vehicle en el domini del temps d'un tram de via corba amb presència de desgast ondulatori en el fil baix. Amb la finalitat de caracteritzar el comportament de la via, es desenvolupa un model numèric d'elements finits mitjançant software ANSYS, mentre que per a caracteritzar el comportament del vehicle es desenvolupa un model multi-cos de dues masses mitjançant software VAMPIRE. Gràcies al model multi-cos s'obtenen les forces de contacte roda-carril, les quals són posteriorment aplicades al model d'elements finits amb el qual s'obté la resposta vibratòria de la via. Els resultats del procés són validats amb dades reals i utilitzats per a avaluar des d'un punt de vista tècnic i econòmic l'efectivitat de diverses tècniques constructives en la reducció de vibracions posant l'accent principalment en la tècnica de l¿amolat. es_ES
dc.description.abstract [EN] The imperfections in the wheel-rail contact are one of the main sources of generation of railway vibrations. Consequently, it is essential to take expensive corrective maintenance measures, the results of which may be unknown. In order to assess the effectiveness of these measures, this work develops a vehicle-track interaction model in the time domain of a curved track with presence of rail corrugation on the inner rail. To characterize the behavior of the track, a numerical finite element model is developed using ANSYS software, while the behavior of the vehicle is characterized by a multi-body model of two masses developed with VAMPIRE software. Thus, the wheel-rail forces are obtained by the multi-body model and then applied to the finite elements model. Thus, the vibrational response of the track is obtained. The results of the process are validated with real data and used to assess from a technical and economical point of view the effectiveness of several construction solutions in the vibration generation phenomenon. Special attention has been paid to the rail grinding solution. es_ES
dc.format.extent 134 es_ES
dc.language Español es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Desgaste ondulatorio es_ES
dc.subject Amolado es_ES
dc.subject Método de los Elementos Finitos es_ES
dc.subject Vibraciones es_ES
dc.subject Desgast ondulatori es_ES
dc.subject Amolat es_ES
dc.subject Mètode dels Elements Finits es_ES
dc.subject Vibracions es_ES
dc.subject Corrugation es_ES
dc.subject Rail Grinding es_ES
dc.subject Finite element method es_ES
dc.subject Vibrations es_ES
dc.subject.classification INGENIERIA E INFRAESTRUCTURA DE LOS TRANSPORTES es_ES
dc.subject.other Grado en Ingeniería de Obras Públicas-Grau en Enginyeria d'Obres Públiques es_ES
dc.title Estudio de la influencia del amolado del carril ferroviario en la reducción de vibraciones mediante el Método de los Elementos Finitos. Aplicación a las inmediaciones de la estación de Chamartín (Madrid). es_ES
dc.type Proyecto/Trabajo fin de carrera/grado es_ES
dc.rights.accessRights Cerrado es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos - Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports es_ES
dc.description.bibliographicCitation Velarte González, JL. (2015). Estudio de la influencia del amolado del carril ferroviario en la reducción de vibraciones mediante el Método de los Elementos Finitos. Aplicación a las inmediaciones de la estación de Chamartín (Madrid). http://hdl.handle.net/10251/57255. es_ES
dc.description.accrualMethod Archivo delegado es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record