Resumen:
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[EN] Biological systems or those formed by living entities (individuals) are complex systems, both for the “complexity”
that each individual or live agent possesses, as well as for possible relationships that can ...[+]
[EN] Biological systems or those formed by living entities (individuals) are complex systems, both for the “complexity”
that each individual or live agent possesses, as well as for possible relationships that can be
established between them, plus the possible relationships with the environment in which these individuals
develop, live, compete and die, and which is therefore modified as a result of their actions. This work is
based on the experience gained in recent years in the use of agent-based models in the field of biosystems
at the Universitat Polit`ecnica de Catalunya. The aim of this paper is to provide elements of study and
discussion to answer the following questions: i) What are live agent-based models? ii) How can you work
with these computational models in the classroom? and iii) What can these models offer in an educational
context? Also, specific information and references are provided to facilitate the incorporation of this type
of model in the curriculum at different levels of mathematical and biological instruction, complementing
other modelling methodologies.
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[ES] Los sistemas biológicos o sistemas formados por entidades vivas (individuos) son sistemas complejos, tanto por la “complejidad” que cada individuo o agente vivo tiene, como por las posibles relaciones que se pueden ...[+]
[ES] Los sistemas biológicos o sistemas formados por entidades vivas (individuos) son sistemas complejos, tanto por la “complejidad” que cada individuo o agente vivo tiene, como por las posibles relaciones que se pueden establecer entre ellos, así como por las posibles relaciones con el entorno o medioambiente en el que estos individuos se desarrollan, viven, compiten y mueren, y que por tanto, modifican como resultado de sus acciones. Este trabajo se basa en la experiencia acumulada en los últimos años en el uso de modelos basados en agentes en el ámbito de los biosistemas en la Universidad Politècnica de Catalunya. El objetivo es ofrecer elementos de estudio y discusión para poder responder a las siguientes preguntas: 1) ¿Qué son los modelos basados en agentes vivos?, 2) ¿Cómo se puede trabajar con estos modelos computacionales en el aula?, y 3) ¿Qué pueden ofrecer estos modelos en un entorno educativo? Asimismo, se proporciona información y referencias específicas para facilitar la incorporación de este tipo de modelo en planes de estudios con diferentes niveles de instrucción matemática y biológica, como complemento a otras metodologías de modelización
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