- -

El dibujo y la noción de horizonte en Le Corbusier

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

El dibujo y la noción de horizonte en Le Corbusier

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Hermosilla, Germán es_ES
dc.date.accessioned 2017-09-08T09:19:29Z
dc.date.available 2017-09-08T09:19:29Z
dc.date.issued 2016-03-03
dc.identifier.isbn 9788490483732
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/86805
dc.description.abstract [EN] This paper explores the particular way of drawing the architecture Le Corbusier: a synthesis of different graphic traditions acquired in his youth and which he was able to integrate coherently in a very personal style. Trying to define his way of drawing, William JR Curtis assimilated it to a system of shorthand notes and considered it equipped with an alchemical power. It is a fact that this way of drawing opened a fruitful approach to studying and generating architecture. This paper attempts to clarify one of his qualities: the ability to situate, putting into play the notion of horizon. As it is known, the concept took its precise form with the emergence of Renaissance perspective, but in the case of Le Corbusier it was reformulated from his first experiences with the panoramic views, raising it to the fundamental reference of the relationship of man and world, and thus returning it to historical, cultural and existential dimensions es_ES
dc.description.abstract [ES] Este trabajo indaga en la particular forma de dibujar la arquitectura de Le Corbusier: una síntesis de distintas tradiciones gráficas que adquirió en su juventud y que fue capaz de integrar coherentemente en un estilo muy personal. Intentándola definir, William J. R. Curtis lo asimiló a un sistema de apuntes taquigráficos y la consideró dotada de un poder alquímico. Es un hecho que esta forma de dibujar abrió una vía fecunda de aproximación a la arquitectura, tanto para estudiarla como para generarla. En este trabajo intentamos precisar una de sus cualidades: la capacidad de situar, que se verifica a partir de la noción de horizonte. Como se sabe, el concepto de horizonte tomó una forma precisa con el surgimiento de la perspectiva renacentista, pero que en el caso de Le Corbusier es reformulada a partir de sus primeras experiencias con las visiones amplias, paisajísticas, elevándolo a referencia fundamental del hombre en el mundo, remitiéndolo por tanto a dimensiones históricas, culturales, existenciales es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof LE CORBUSIER. 50 AÑOS DESPUÉS es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject architecture es_ES
dc.subject le corbusier es_ES
dc.subject modern movement es_ES
dc.title El dibujo y la noción de horizonte en Le Corbusier es_ES
dc.type Capítulo de libro es_ES
dc.type Comunicación en congreso es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/LC2015.2015.554
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Hermosilla, G. (2016). El dibujo y la noción de horizonte en Le Corbusier. En LE CORBUSIER. 50 AÑOS DESPUÉS. Editorial Universitat Politècnica de València. 1001-1015. doi:10.4995/LC2015.2015.554. es_ES
dc.description.accrualMethod OCS es_ES
dc.relation.conferencename LC2015 - Le Corbusier, 50 years later es_ES
dc.relation.conferencedate November 18-20,2015 es_ES
dc.relation.conferenceplace Valencia, Spain es_ES
dc.relation.publisherversion http://ocs.editorial.upv.es/index.php/LC2015/LC2015/paper/view/554 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 1001 es_ES
dc.description.upvformatpfin 1015 es_ES
dc.type.version info:eu repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.relation.pasarela 554 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record