Resumen:
|
[EN] The inhabitable viaduct is one of the most intriguing design proposals of Le Corbusier. Scholarly attention has
focused upon the curvilinear megastructures designed for Rio de Janeiro and Algiers and their connection ...[+]
[EN] The inhabitable viaduct is one of the most intriguing design proposals of Le Corbusier. Scholarly attention has
focused upon the curvilinear megastructures designed for Rio de Janeiro and Algiers and their connection to the Ville
Radieuse, downplaying the introduction of the inhabitable viaduct in São Paulo, and its connection with earlier proposals for
Montevideo and Buenos Aires, the Plan Voisin and Ville Contemporaine, when Le Corbusier himself suggested that all these
designs make up a sequence. The inhabitable viaduct has been understood as a reaction to non-European landscape and the
airplane view, standing for a new sense of the organic in Le Corbusier’s work. A closer inspection of these designs along with
Le Corbusier’s pertinent texts and imagery suggests that his architecture from 1929 onwards changes in degree rather than
nature. The genesis of the inhabitable viaduct is seen as part of a sequence of topological transformations, informed by
specific but generalizable site conditions and a host of precedents, but also, and primarily, as an alternative in Le
Corbusier's controversial quest for monumentalizing the modern metropolis
[-]
[ES] El viaducto habitable es una de las propuestas más intrigantes de Le Corbusier. Los estudiosos han concentrado
su atención en las mega-estructuras curvilíneas proyectadas para Río de Janeiro y Argelia y en sus ...[+]
[ES] El viaducto habitable es una de las propuestas más intrigantes de Le Corbusier. Los estudiosos han concentrado
su atención en las mega-estructuras curvilíneas proyectadas para Río de Janeiro y Argelia y en sus conexiones con la Ville
Radieuse, menospreciando la introducción del viaducto habitable en São Paulo, y su conexión con las propuestas anteriores
para Montevideo y Buenos Aires, el Plan Voisin y Ville Contemporaine, cuando Le Corbusier mismo sugirió que todos eses
proyectos forman una secuencia. El viaducto habitable ha sido entendido como una reacción al paisaje no-europeo y a la
vista del avión, indicando un sentido nuevo de lo orgánico en la obra de Le Corbusier. Una inspección mas detenida de eses
proyectos a la luz de textos e imágenes pertinentes del arquitecto sugiere que su arquitectura del 1929 en adelante sufre un
cambio de énfasis y no de naturaleza. La génesis del viaducto habitable se ve aquí como parte de una secuencia de
transformaciones topológica, que son informadas tanto por condiciones de situación a la vez específicas y susceptible de
generalización cuanto por un conjunto de precedentes, pero también, y primariamente, como una alternativa en la búsqueda
controvertida de Le Corbusier por monumentalizar la metrópolis moderna.
[-]
|