Resumen:
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[EN] This article reviews the relationship between the architect Le Corbusier and the filmmaker Sergei Eisenstein. When
launched, it was seen to hypothesise the possible influence of the filmmaker in the work of Le ...[+]
[EN] This article reviews the relationship between the architect Le Corbusier and the filmmaker Sergei Eisenstein. When
launched, it was seen to hypothesise the possible influence of the filmmaker in the work of Le Corbusier. Le Corbusier versus
Eisenstein, in the deepest sense of the expression, is portrayed as "towards to": Le Corbusier towards the film, not in
opposition to it. It outlines the role of each figure and their interactions during the period between 1928 and 1936, the time
when Le Corbusier got closer to the Soviet Union. This context forms a complex framework from which it is possible to
glimpse what it is that links them, reinforcing the hypothesis-raised. On the other hand, this work presents an analysis of the
Poème électronique - 480" film Le Corbusier made in 1958 for the Universal Exhibition in Brussels - in order to exemplify
that Le Corbusier uses the technique of dialectical montage, in which Eisenstein was the undisputed master, thereby
highlighting an inherent influence. Le Corbusier recognises the potential of this montage technique and uses it as a key
strategy in his approach to the field of cinema. The mechanism of dialectical montage is a part of Le Corbusier's own thought
and this materialises both in his architecture as well as in the subsequent case study regarding the discipline of the moving
image, which is closely aligned to it. There is, however, more to it. In the Philips Pavilion, the hidden montage technique -
theorised by Eisenstein in that period - is present, the use of which was the mechanism to construct the stage for the spectacle
as a whole. As we will see, Poème électronique represents the construction of a dream.
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[ES] Este artículo plantea la revisión de la relación entre el arquitecto Le Corbusier y el cineasta Sergei Eisenstein. Se
lanza como hipótesis la posible influencia del cineasta en Le Corbusier. Le Corbusier versus ...[+]
[ES] Este artículo plantea la revisión de la relación entre el arquitecto Le Corbusier y el cineasta Sergei Eisenstein. Se
lanza como hipótesis la posible influencia del cineasta en Le Corbusier. Le Corbusier versus Eisenstein en el sentido más
profundo de ‘avanzar en dirección a’: Le Corbusier hacia la cinematografía, no como contraposición. Se esboza el papel de
cada figura y su encuentro en el período de 1928-1936, tiempo en que Le Corbusier se aproximó a la Unión Soviética, un
contexto que configura un marco complejo a partir del cual es posible entrever aquello que los vincula y que refuerza la
hipótesis planteada. Por otro lado, se realiza un análisis de Poème électronique - filme de 480” que Le Corbusier hace en
1958 con motivo de la Exposición Universal en Bruselas - con la intención de visibilizar que Le Corbusier recurre a la
técnica del montaje dialéctico de la que Eisenstein era maestro y por tanto la consustancial influencia. Le Corbusier
reconoce el potencial de esta técnica de montaje y se sirve de ella como la estrategia clave en su aproximación al ámbito de
la cinematografía. El mecanismo del montaje dialéctico forma parte de su propio pensamiento y lo materializa en su
arquitectura y también en el caso de estudio que nos ocupa, en la disciplina de la imagen en movimiento, tan próxima a ésta.
Pero hay más, en el Pabellón Philips la técnica del montaje oculto - sobre la que Eisenstein había teorizado en aquél periodo
- está presente, pues mediante éste mecanismo construye la puesta en escena del espectáculo total. Como veremos, Poème
électronique representa la construcción de un sueño.
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