Resumen:
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[EN] The title of this paper paraphrases an idea from Deleuze5 . In effect, art appears as an absence from the present culture we are sinked in. Different calls proliferate, requiring art to be present under conditions ...[+]
[EN] The title of this paper paraphrases an idea from Deleuze5 . In effect, art appears as an absence from the present culture we are sinked in. Different calls proliferate, requiring art to be present under conditions that make artistic practice be within the realm of possibility, but really far from being actual. Art needs a dimensionality impossible to be conceived by the “royal deployments of Empire (that) guarantee the contingency becomes a necessity and does not descend into disorder”6 . Public and private institutions present their programmes of artistic creativity, that imply being subjected to some values, that are set up mainly through three mechanisms os control; competitive tender, monetary judgement and communication tax.
This paper exposes these mechanisms of control, that keep artistic creativity in a state of contained virtuality; “the virtuality of the real, with efective effets generated by something that doesn't fully exist”7 . Some works of creation are also presented as samples of “singular virtualities that operate the connection betwen the possible and the real” and, without become withdrawn into the traditional spaces of Art, transform the places they occupy, deconstruct these mechanisms of control, and subvert their values.
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[ES] El título de este trabajo parafrasea una idea de Deleuze1. En efecto, el arte aparece como una ausencia de la cultura presente en la que nos vemos sumergid*s. Proliferan convocatorias que requieren la presencia del ...[+]
[ES] El título de este trabajo parafrasea una idea de Deleuze1. En efecto, el arte aparece como una ausencia de la cultura presente en la que nos vemos sumergid*s. Proliferan convocatorias que requieren la presencia del arte, aunque bajo condiciones que mantienen la practica artística dentro de lo posible, pero bastante lejos de lo real. El arte precisa de una dimensionalidad imposible de concebir por los “regios despliegues del imperio (que) garantizan que la contingencia se convierta en necesidad y no derive en desorden”2. Tanto instituciones publicas, como privadas presentan sus programas de creatividad artística, que implican el sometimiento a ciertos valores, y que se ponen en funcionamiento mediante tres mecanismos de control principalmente; la concurrencia competitiva, el juicio monetario y el impuesto de comunicación. Esta ponencia expondrá estos tres mecanismos de control, que mantienen a la creatividad artística en una estado de virtualidad sostenida; “la realidad de lo virtual, con unos eficaces efectos generados por algo que no existe todavía en su plenitud”3. Se presentarán además algunos trabajos de creación, como muestra de “virtualidades singulares que operan la conexión entre lo posible y lo real”4 que, sin replegarse a los espacios canónigos del Arte, operan en una posición de resistencia, transformando los lugares que ocupan y deconstruyendo estos mecanismos de control sistémicos, subvirtiendo además sus valores.
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