Resumen:
|
[EN] This article presents the response of a group of teachers from a bilingual State Secondary School with an intake of very varied student profiles, to the problems of production and comprehension of texts, which they ...[+]
[EN] This article presents the response of a group of teachers from a bilingual State Secondary School with an intake of very varied student profiles, to the problems of production and comprehension of texts, which they had identified at different levels of schooling and in a variety of subjects. First, it describes the context in which the decision was taken to create a Working Group to introduce colleagues to the Reading to Learn pedagogy as a result of the participation a number of members of staff in the Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE) project. Next, it presents the contents of the In-service Training Seminar, which triggered a reflection on their student’ control of school discourses, and led to an intervention based on knowledge of the genres of the texts used in class. Finally, a number of examples of student written production are analyzed, showing development in the students’ control of the genres. The experience shows the teachers’ recognition of the model’s potential for working with texts across the curriculum, and especially of the solutions it offers to the great diversity of pupils in their classrooms. Thus, the participants’ have adopted a new approach to reading and writing in their school.
[-]
[ES] Este artículo presenta la respuesta de un grupo de profesores de un Instituto de Enseñanza Secundaria bilingüe de la Comunidad de Madrid, con gran diversidad en sus aulas, a problemas de comprensión y producción de ...[+]
[ES] Este artículo presenta la respuesta de un grupo de profesores de un Instituto de Enseñanza Secundaria bilingüe de la Comunidad de Madrid, con gran diversidad en sus aulas, a problemas de comprensión y producción de textos identificados en distintos niveles y asignaturas. En primer lugar, se describe el contexto en el que surge la propuesta de crear un grupo de Grupo de Trabajo para introducir en el centro la metodología de Reading to Learn, animados por la participación en el proyecto Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE) de varios profesores del centro. A continuación, se detallan los contenidos del proyecto de formación permanente que promovieron una reflexión acerca de las capacidades discursivas de los alumnos y el diseño de una intervención didáctica basada en los conocimientos de los géneros escolares con los que se trabajaba en el aula. Finalmente, se analizan algunos ejemplos de los logros discursivos de los alumnos. Tras la experiencia, se constata que los docentes ven en el modelo una posibilidad global de acercamiento a los textos en todas las áreas curriculares, sobre todo, teniendo en cuenta la diversidad de alumnado que existe en las aulas, y desde entonces, abordan sus prácticas letradas de manera diferente.
[-]
|