Resumen:
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[EN] The evaluation process of learning competences requires a comprehensive
assessment of student that includes affective, cognitive and psychomotor
aspects. Learning assessment systems have carried out the estimation ...[+]
[EN] The evaluation process of learning competences requires a comprehensive
assessment of student that includes affective, cognitive and psychomotor
aspects. Learning assessment systems have carried out the estimation of
reached learning level by a student in a specific time and, as assessment
dimension, only the cognitive aspect. This form of assessment has as
shortcomings that ignores history and not takes into account learning process
assessment of another dimensions of the training of apprentices.
One of the principles of the competences assessment is the search to articulate
qualitative and quantitative assessment, for this there are different criteria of
evaluation and to each of them a weight is assigned in the final evaluation.
Evaluation criteria must be oriented to assess the development of the student
in the different psychological domains: cognitive, affective, and psychomotor
(CHURCES, 2009) allowing set the level of the competence. This paper
presents a proposal for construction of a fuzzy rubric for the evaluation which
aims to use the potential of traditional assessment rubric
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[ES] El proceso de evaluación del aprendizaje por competencias debe incluir
diferentes dominios psicológicos: cognitivo, afectivo y psicomotor. Los
sistemas para la evaluación del aprendizaje, en su mayoría, efectúan ...[+]
[ES] El proceso de evaluación del aprendizaje por competencias debe incluir
diferentes dominios psicológicos: cognitivo, afectivo y psicomotor. Los
sistemas para la evaluación del aprendizaje, en su mayoría, efectúan una
valoración del nivel de aprendizaje alcanzado por el estudiante en un momento
específico y sólo sobre el aspecto cognitivo, omitiendo las otras dos
dimensiones de la formación, el aspecto afectivo y el psicomotor.
Uno de los propósitos de la evaluación por competencias es la búsqueda de la
articulación entre valoración cualitativa y cuantitativa; precisada una
competencia, se plantean diferentes criterios de evaluación de desempeño y a
cada uno de ellos se les asigna un peso en la evaluación final, dichos criterios
deben estar orientados a valorar el desarrollo del estudiante en los diferentes
dominios psicológicos (CHUCES, 2009), la valoración de estos puede hacerse
de forma cuantitativa y/o cualitativa indistintamente, siempre y cuando se
defina un mecanismo que permita establecer el nivel de desarrollo de la
competencia. Este trabajo presenta una propuesta para la construcción de una
rúbrica difusa de valoración cuyo objetivo es utilizar el potencial de las
rubricas de valoración tradicionales fusionándolas con las características de
los sistemas de inferencia difusa.
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