Resumen:
|
[EN] Craft is projected as a productive sector of the Cultural and Creative
Industry [CCI] that has great potential in Ecuador, due to positive changes
that have taken place in the country in favor of productive ...[+]
[EN] Craft is projected as a productive sector of the Cultural and Creative
Industry [CCI] that has great potential in Ecuador, due to positive changes
that have taken place in the country in favor of productive development
through state policies and planning To improve the productive sectors. As
part of the CCI, textile crafts in the province of Tungurahua should seek to
promote and exploit the ancestral value and know-how of their products; and
through design management must propose strategies of innovation and
diversification of products, in addition to its growth and openness to new
markets. The research objective is to identify components of a DNA that
identifies the craft activity and its particular characteristics in the province
of Tungurahua; from a global vision and focus towards cultural and creative
endeavors.
The research was developed with a qualitative methodology based on the
analysis of contents and weighting of important factors of the craft sector and
its environment. The contents were compared between perspectives of
organizations worldwide such as the United Nations Educational, Scientific
and Cultural Organization (UNESCO) and the European Commission; And
from Ecuador, through the Productive Transformation Agenda [ATP]. The
data were analyzed by means of a triangulation that allowed contrast results
and understand the possibilities of integration of the design to improve
products, creative and productive processes of the textile handicraft in the
Province of Tungurahua.
Throughout the article, key arguments are presented for the construction of
factors that constitute the DNA proposal of the design of textile crafts; Whose
structure is based on five important components: society and its environment,
the cultural and creative dimension, design, business structure and strategy.
[-]
[ES] La artesanía se proyecta como un sector productivo de la Industria Cultural
y Creativa [ICC] que cuenta con gran potencial en Ecuador, esto debido a
cambios positivos que se han dado en el país en favor del ...[+]
[ES] La artesanía se proyecta como un sector productivo de la Industria Cultural
y Creativa [ICC] que cuenta con gran potencial en Ecuador, esto debido a
cambios positivos que se han dado en el país en favor del desarrollo
productivo a través de políticas de estado y la planificación para mejorar los
sectores productivos. Como parte de la ICC, la artesanía textil en la
Provincia de Tungurahua se debe buscar potenciar y explotar el valor
ancestral y saber hacer de sus productos; y, a través de la gestión de diseño
debe plantear estrategias de innovación y diversificación de productos,
además de su crecimiento y apertura a nuevos mercados. El objetivo de
investigación es identificar componentes de un ADN que identifique a la
actividad artesanal y sus características particulares en la provincia de
Tungurahua; esto, desde una visión global y de enfoque hacia
emprendimientos culturales y creativos.
La investigación se desarrolló con una metodología cualitativa basada en el
análisis de contenidos y ponderación de factores importantes del sector
artesanal y su entorno. Los contenidos se compararon entre perspectivas de
organizaciones a nivel mundial como la Organización de las Naciones
Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] y la Comisión
Europea; y desde Ecuador, a través de la Agenda de Transformación
Productiva [ATP]. Los datos se analizaron mediante una triangulación que
permitió contrastar resultados y comprender las posibilidades de integración
del diseño para mejorar productos, procesos creativos y productivos de la
artesanía textil en la Provincia de Tungurahua.
A lo largo del artículo se plantean argumentos clave para la construcción de
factores que constituyen la propuesta del ADN del diseño de la artesanía
textil; cuya estructura se basa en cinco componentes importantes: la
sociedad y su entorno, el dimensión cultural y creativa, el diseño, la
estructura empresarial y la estrategia.
[-]
|