RESUM En el marc d'un mercat de l'electricitat amb preus cada vegada més alts i on la participació de fonts renovables de generació està jugant un paper cada vegada més important, aquesta tesi suposa una visió innovadora cap a la participació de recursos de demanda en mercats d'operació, prestant una atenció especial a segments industrials com el sector alimentari amb un consum energètic intensiu. En primer lloc, aquesta tesi descriu detalladament la situació actual dels programes de resposta de la demanda que hi ha en diferents parts del món. Aquest estudi permet concloure que els consumidors no s'han tingut suficientment en compte en la fase de disseny dels programes existents, cosa que ha provocat la infrautilització de recursos de demanda que, actualment, romanen sense explorar. D'altra banda, els consumidors no són conscients del valor que la seva flexibilitat podria tenir per al sistema elèctric en el seu conjunt, ignorant que hi pugui haver altres agents disposats a retribuir-los a canvi de reduir les seves càrregues en períodes determinats. Com a resultat, aquesta tesi desenvolupa una nova metodologia per explorar i valorar nous mecanismes de resposta de la demanda on el punts de vista de consumidors, operadors de xarxa i qualsevol altre agent interessat pugui ser tingut en compte. Aquesta metodologia, basada en l'avaluació i anàlisi detallada dels processos, proporciona als consumidors les eines adequades per avaluar la seva capacitat per reaccionar al preu de l'electricitat, la qual cosa permetria al regulador posar en valor el benefici social d'aquesta flexibilitat si pogués ser utilitzada en mercats d'operació, ajudant-lo a definir els programes necessaris per utilitzar de forma adequada el potencial identificat per als consumidors. La metodologia desenvolupada en aquesta tesi ha estat aplicada satisfactòriament al segment de la indústria càrnia, de manera que diverses fàbriques pertanyents a aquest segment industrial han estat estudiades en detall. En concret, la factibilitat de les accions proposades ha estat provada i validada satisfactòriament en una fàbrica dedicada a la producció de pernil curat a Espanya, en la qual s'han avaluat diferents estratègies de flexibilitat. Finalment, s'ha realitzat una avaluació econòmica de la rendibilitat de l'aplicació de les accions de flexibilitat propostes tant per al consumidor com per al sistema elèctric en el seu conjunt, on s'han considerat els preus reals dels mercats d'operació a Espanya, tot i que els consumidors no puguin participar realment en aquests mercats en l'actualitat. La recerca que es presenta en aquesta tesi es basa en un treball exhaustiu, la realització de la qual ha estat possible gràcies a la col·laboració de mitjans i grans consumidors comercials i industrials, així com amb companyies elèctriques i operadors de xarxa a Europa i als Estats Units, amb l'objectiu d'ajudar a la convergència dels interessos particulars de cada un d'aquests agents, resultant així, una nova metodologia per dissenyar mecanismes de resposta de la demanda millor adaptats als objectius dels participants del mercat.