L’objectiu d’aquest treball és realitzar una investigació sobre les aplicacions de l’ús de la llum i del color com a recurs comunicatiu, narratiu i expressiu en el cas concret de l’animació 3d. Per a això es proposa una eina d’anàlisi que s’aplica, en un treball de camp, sobre seqüències seleccionades de productes de PIXAR Animation Studios. Els resultats obtinguts ofereixen dades sobre l’ús de la llum i del color com a recursos comunicatius, narratius i expressius a les mostres seleccionades. Finalment, de l’anàlisi d’aquestes dades, es conclou la importància i capacitat d’ús dels recursos estudiats per a l’optimització de la comunicació, narració i expressió al cine d’animació 3d. D’altra banda, l’eina proposada aporta un mètode per a l’observació reflexiva i crítica de la imatge dirigida a l’estudi de recursos, tècniques i estratègies visuals. La seua aplicació proporciona exemples pràctics i aplicats dels recursos visuals estudiats: la llum i el color. Per això, tant aquesta eina com els anàlisis realitzats, es converteixen en una proposta per al desenvolupament de l’alfabetització visual aplicada a l’animació 3d, camp que, actualment, es troba en plena expansió. La necessitat i importància de l’alfabetització visual és arreplegada en diferents informes i declaracions elaborades pel Ministeri d'Educació i Ciència, organismes com la UNESCO així com per investigadors reconeguts internacionalment. Es considera que a un món cada volta més dominat per les imatges, tant els creadors com els espectadors han de disposar d’uns coneixements de llenguatge visual que els permeten valorar tant el missatge com la qualitat dels productes audiovisuals creats per ells mateixos o els que els envolten. Segons els esmentats informes i autors promocionar l’alfabetització visual en un món dominat pel fet visual permetrà, entre altres coses, fer més eficaç la comunicació, fomentar la creativitat, la individualitat, l’observació crítica i el gaudiment visual. TESIS DOCTORAL Llenguatge visual i animació 3d. Proposta educativa de desenvolupament de l'alfabetització visual per al gaudiment del producte 3d. Autora: Elisa March Leuba Director: Gabriel Songel González UNIVERSIDAD POLITÉCNICA DE VALENCIA DEPARTAMENTO DE DIBUJO