RESUM DE LA TESI DOCTORAL María José Peláez Cano Director: Manuel Rodenes Adam L’exercici exportador basat en la creació de capital social a través de l’ús de les tecnologies de la informació. Un estudi en el sector del plàstic. La present investigació tracta de l’exercici exportador de les xicotetes i mitjanes empreses (Pymes) que desenrotllen la seua activitat econòmica en el sector industrial del plàstic. Se compon de set parts. En la primera part es presenten els principals objectius plantejats en la investigació, així com la justificació i algunes observacions, per al desenrotllament de la mateixa. En la segona part, es presenten els principals conceptes teòrics i es definix el marc conceptual de referència en què s’exposen les idees associades al capital social (Nahapiet y Ghoshal 1998, Bordieu 1985), el capital intel-lectual ( The Technology Broker 1996 ), les tecnologies de la informació (web 2.0), l’exercici exportador i la innovació (Manual d’Oslo). Es fa una revisió de principals autors i les seues teories, que servix de suport per a la construcció del model teòric base del plantejament de la investigació. La investigació, teòricament se centra en com l’exercici exportador, mesurat a través de la dimensió exportadora i la innovació, es veu influenciat pel capital social i el capital intel-lectual, alhora que les tecnologies de la informació i en especial, les ferramentes web 2.0, faciliten les relacions socials col-laboratives. En la tercera part es presenta el model teòric que es pretén analitzar, com es comporten les possibles causes o variables independents, (el capital social, les tecnologies de la informació, i el capital intel-letual) sobre determinats fenòmens o variables dependent (l’exercici exportador). La hipòtesi de treball o general va ser, amb l´ús de les tecnologies de la informació col-laboratives els recursos del capital social i el capital intel-lectual influïxen positivament en exercici expotador de l’empresa. Per a respondre a un problema, es van plantejar sis hipòtesis alternatives com a resposta a un mateix problema. A continuació, es plantegen de manera operativa les variables del model, és a dir, es contruïxen els indicadors que permeten mesurar cada una de les variables d’interés. En la quarta part, s’estudia sector industrial del plàstic. Es revisen les característiques principals del mercat industrial del plàstic europeu, seguit del mercat espanyol i s’analitza l’entorn competitiu d’este sector industrial a la Comunitat Valenciana. De la mateixa manera es revisa el sector industrial del plàstic a Colòmbia i en especial de la Ciutat de Medellín. La quinta part de la investigació, s’ha dividit en tres apartats. En el primer, s’introduïx una reflexió sobre la ciència, les ciències socials i el mètode científic. En el segon, es detallen qüestions sobre la metodologia i el disseny de la investigació de forma coherent amb el model proposat. I el tercer apartat, partim de la descripció de la població objecte d’estudi, la determinació de la mostra, el desenrotllament de l’enquesta en línea i presencial, la definició de les variables/escales de mesura per a l’anàlisi de dades i les tècniques estadístiques empleades per a l’anàlisi de dades. La sexta part està dividida en huit seccions: en la primera, es va realitzar la descripció de la mostra d’empreses pertanyents al sector industrial del plàstic; en la segona es presenten els resultats de la fiabilitat de l’escala a través de l’Alpha de Crombach i les correlacions. En la tercera secció, es presenta la reducció de les dades a través de la tècnica d’anàlisi factorial; en la quarta secció una vegada reduït el nombre de variables, es presenta gràficament del model final d’investigació; en la quinta, s’analitza les relacions entre les variables estudiades (correlacions); en la sexta secció, s’examinen les relacions directes entre les variables per mitjà de la tècnica d’anàlisi de regressió múltiple. En la secció sèptima, es va dur a terme una anàlisi de camins, que és una extensió de l’anàlisi de regressió, i finalment, en l’octava secció, es presenta a l’anàlisi clúster i l’anàlisi discriminant, per a veure com discriminen les variables dins dels grups obtinguts. La sèptima part de la investigació, presenta un resum breu dels resultats obtinguts i les aportacions de la investigació, així com les limitacions i futures línies d’investigació. Entre els resultats està que la variable dependent exercici exportador, desagregada en els seus dos factors (dimensió exportadora i innovació) presenta una correlació positiva i significativa entre la innovació i les variables independents capital social, capital intel-lectual i tecnologies de la informació, així mateix les tecnologies de la informació, en presència tant del capital social com del capital intel-lectual, és la variable que influïx directament en l’exercici exportador (agregada). Els resultats obtinguts són generalitzables per a la mostra d’analitzada. Paraules Clau: Exercici exportador, Capital Social, Capital Intel-lectual, Tecnologies de la informació (web 2.0), Plàstic, València, Medellín.