UNIVERSITAT POLITÉCNICA DE VALENCIA DEPARTAMENTO DE DIBUJO APLICACIÓN DEL MÉTODO DE ESCENARIOS PARA LA CONCEPTUALIZACIÓN CREATIVA DE PRODUCTOS INNOVADORES EN EL SECTOR ESPAÑOL DE BALDOSAS CERÁMICAS TESIS DOCTORAL Presentada por: D. Javier Colomer Ramos Dirigida por: Dr. D. Manuel Martínez Torán Valencia, Diciembre 2011 RESUM El disseny en una empresa és una activitat suscitada a partir de la presa de decisions estratègiques. L'estratègia és, en efecte, una seqüència d'eleccions que finalitza en un objectiu orientat per un argument impredictible, el qual, a la vegada, està determinat per l'entorn que envolta l'empresa i que és on es mou el projecte de disseny. L'entorn influeix i determina la línia argumental per al plantejament de partida de qualsevol projecte de disseny d'una empresa. Tota estratègia de disseny pot partir de la decisió de llançament d'un producte nou, amb un objectiu clar: competir avantatjosament en un entorn amb el qual l'empresa ha d'interaccionar per a sobreviure o créixer. Però en moltes ocasions, el context en el qual es situa el projecte de disseny és canviant, incert i, de vegades, imprevisible, com ho és l'entorn que l'envolta. Part de la incertesa que conté el nou context global és deguda a la transformació que ha experimentat el consumidor en les darreres dècades i la seua nova òptica cap al consum. Efectivament, la creixent tendència cap a la globalització, l'augment del poder del consumidor i l'evolució continuada de les TIC, constitueixen una sèrie de factors que suposen un augment d'incerteses, amb més agents que actuen com a competidors i que intervenen en un camp cada vegada més global i obert. El repte clau és construir una entesa de l'entorn emergent i a partir de la identificació de les seues variables, iniciar una mirada diferent cap al futur amb la qual orientar el procés de conceptualització creativa de productes innovadors. Aquest procés es planteja com la qüestió principal sobre la qual s'articula l'estratègia de l'empresa. Una qüestió vital que en aquests moments tota empresa industrial ha de plantejar-se i resoldre a través de l'ús de nous mètodes d'anàlisi i síntesi de la informació, actualitzats i adequats a la naturalesa global i canviant de l'actual marc competitiu. El nostre treball d'investigació pretén impulsar un mètode basat en la identificació de noves hipòtesis creatives amb una visió de futur, partint de la reflexió prospectiva, amb la voluntat posada en ser capaços d'entendre i explicar millor, no solament les diferents variables de l'entorn i les seues interaccions, sinó també les alternatives de futur que se'n poden derivar, omeses sovint en altres anàlisis basades en una única perspectiva, traçada a partir de l'extrapolació de tendències del passat. Aquesta metodologia té com a objectiu principal representar alternatives de futur (escenaris) a partir de les variables determinades, que servesquen com a referents en la primera etapa del procés de disseny (conceptualització de productes innovadors). El desenvolupament dels nostres escenaris cerca la seqüència d'accions específiques per a dur a terme la identificació de noves idees de productes i serveis, a diferència d'altres metodologies d'escenaris que inclouen altres àmbits de l'estratègia empresarial. Per consegüent, quan ens referim a la inclusió i ús de mètodes propis de la investigació prospectiva com a una eina de millora del procés disseny en l'empresa, entendrem que es tracta d'accions pròpies de disseny prospectiu. El disseny prospectiu està subordinat a la presa de decisions estratègiques d'organitzacions empresarials amb predisposició i compromís per a invertir en creativitat i innovació, que han optat per mètodes o tècniques basades en la reflexió prospectiva. No es pot entendre el disseny prospectiu sense la implantació d'iniciatives estratègiques, siguen definitives o transitòries, fonamentades a partir de l'ús de mètodes de prospectiva. Com tampoc es pot entendre per part d'una empresa la formulació d'una estratègia basada en el disseny prospectiu si aquesta no integra el disseny com a base de l'estratègia de l'empresa i l'aprofite com un mode de pensament integral per a innovar. En aquest cas, el model que hem representat persegueix la cerca d'imatges coherents de possibilitats futures per al desenvolupament de conceptes de productes en una PIME del sector de rajoles ceràmiques. El nostre objectiu ha sigut aportar un model de pensament estratègic, construït sobre la base del mètode d'escenaris. Una metodologia que facilite la generació de les idees sobre disseny, que implante uns procediments de decisió en l'etapa de conceptualització creativa dels productes innovadors, i que examine de manera sistèmica els desafiaments i les oportunitats d'una empresa del sector ceràmic espanyol per al 2020.