RESUM TESI DOCTORAL: UTILITZACIÓ DE LES TECNOLOGÍES DE LA INFORMACIÓ COM A SUPORT A LA ESTRATÈGIA COMPETITIVA I EL SEU IMPACT A L’ACOMPLIMENT EMPRESARIAL AUTOR: DAVID MARTÍNEZ SIMARRO DIRECTORS: CARLOS ALBERTO DEVECE CARAÑANA, DANIEL PALACIOS MARQUÉS L'objectiu del present treball és, partint de la perspectiva de l'Enfocament Basat en Competències, analitzar l'efecte moderador de l'estratègia en les tecnologies de la informació (TI) en la relació entre l'estratègia competitiva desenvolupada per una organització i l'acompliment empresarial. L'estudi d'aquesta moderació permet determinar l'existència d'una combinació d'estratègia TI i estratègia competitiva que dona millors resultats que una altra en termes d'acompliment empresarial. En la primera part del treball, de naturalesa teòrica, a partir de la revisió de les principals aportacions a la qüestió, s'ha desenvolupat el concepte estratègia en TI i s'ha analitzat la repercussió dels diferents tipus d'estratègies possibles (innovador vs. conservador) en les diferents estratègies competitives. En la segona part, de naturalesa empírica, s'han validat les diferents hipòtesis mitjançant 166 empreses del sector agroalimentari, primer sector industrial espanyol per volum. Per a la validació empírica de les hipòtesis s'han utilitzat mètodes quantitatius amb l'objectiu d'assegurar l'objectivitat i l'extrapolació. En concret s'ha utilitzat el mètode de l'enquesta amb escales Likert per determinar variables com a estratègia en TI i estratègia empresarial. L'acompliment organitzatiu s'ha extret de la base de dades SABI. Posteriorment, per a la validació dels instruments de mesura i la validació del model teòric plantejat s'han utilitzat els models d'equacions estructurals i el test Z de Fisher. Les conclusions són rellevants doncs demostren l'eficàcia d'una estratègia TI innovadora únicament en les estratègies basades en costos, vinculada als processos de fabricació i relacions amb proveïdors. Per contra, l'estratègia TI innovadora és molt arriscada en les activitats de màrqueting i per tant en estratègies basades en diferenciació per imatge. La relació amb estratègies de diferenciació basades en R+D és ambigua i únicament amb les variables considerades no permet extreure conclusions concloents. D'altra banda, una estratègia en TI conservadora obté sempre millors resultats, excepte en la estratègia competitiva basada en costos. Les conclusions obtingudes poden servir de guia en la presa de decisions estratègiques respecte al desenvolupament de les TI en l'organització d'acord amb els seus objectius de negoci.