RESUM El procés de combustió és una de les fonts principals de soroll dels motors Diesel degut a l’increment sobtat de la pressió que provoca l’autoencesa del carburant a la cambra de combustió. Eixe ràpid increment de la pressió engega un procés d’oscil·lació dels gasos cremats a la cambra de combustió, conegut com a fenomen de ressonància, que es transmet al voltant del bloc dels cilindres, agreujant-hi la qualitat acústica del motor. Tenim nombrosos procediments experimentals orientats a l’estudi del soroll provocat pel procés de combustió dels motors Diesel. Malgrat açò la seva aplicació per al disseny de cambres de combustió no és la idònia pel cost que supose realitzar els prototips, el muntatge y el reglatge. Front els mètodes experimentals els mètodes teòrics són més ràpids i tenen la capacitat d’obtenir una gran quantitat d’informació espacial i temporal del fenomen de la ressonància. S’utilitza principalment el mètode de la teoria modal i el mètode CFD (Computational Fluid Dynamics). El primer permet estimar el comportament dels modes d’oscil·lar de la ressonància però el seu ús es limita a cambres de combustió de geometria cilindrica. En refer`al mètode CFD pot aconsellar-se’n el seu ús en cambres de qualsevol geometria però per contra la predicció dels efectes locals de la pressió (estimats pels models de combustió) no son coherents amb els nivells d’oscil·lació de l’autoinflamació. La present tesi ajuda al desenvolupament d’una metodologia que millora els mètodes teòric-numèrics superant així les seves limitacions geomètriques i predictives. Esta metodologia es basa a simular les condicions termodinámiques de l’autoinflamació a partir de focus de pressió i temperatura sense considerar el procés reactiu de la mescla aire-combustible. A la primera part de la tesi i amb la finalitat de simplificar les simulacions s’ha assumit que el procés de combustió és dona un únic punt mort i superior del pistó i a més sense considerar-hi el propi moviment del pistó. Baix esta suposició s’estudia la sensibilitat del fenomen de ressonància a canvis de la geometria del bowl, de la velocitat i de la temperatura de l’aire i de les condicions de autoignició. Encara que els resultats obtinguts permeten conèixer quins paràmetres funcionals del motor son influents en la ressonància eixa metodologia està limitada, ja que no té en compte la variació temporal de la pressió provocada pel moviment del pistó. A més, la simulació del procés d’autoinflamació en un instant temporal no és coherent amb la física del procés, generant reduïts nivells d’oscil·lació en períodes temporals massa acotats. Per tot açò, amb la finalitat de resoldre aquestes limitacions, a la segona part de la tesi s’integren importants modificacions en la metodologia. Per una banda es simula el moviment del pistó mitjançant l’ús d’un model d’activació i desactivació de cel·les, implementant-se al programa CFD. Eixe model permet així calcular els processos de compressió i expansió del pistó i d’esta forma simular els efectes de les variacions temporals de pressió provocades pel moviment del pistó. Per l’altra banda es millora la simulació de la termodinàmica de l’autoencesa mitjançant l’activació i desactivació automàtica de fonts temporals que s’introdueixen durant el càlcul en les equacions de l’energia i de les espècies, mitjançant un programa desenvolupat específicament per a tal finalitat i integrat també en el codi CFD. Els valors d’eixes fonts s’obtenen de l’análisi de la pressió al cilindre mitjançant un model termodinàmic de combustió i un programa propi de processat. Eixes modificacions permeten en un primer terme obtenir a l’interior del cilindre nivells d’oscil·lació de la pressió i nivells de temperatura consistents amb la física del problema; en un segon terme validar el mètode amb les mesures experimentals i finalment estudiar de forma qualitativa i quantitativa la influència de la injecció, de la càrrega, del règim de gir i dels paràmetres geomètrics de la càmera de combustió en el comportament de les formes de ressonància i soroll del motor. Per acabar, la metodologia plantejada a aquesta tesi ha perm`es estudiar el fenomen de la ressonància i els efectes dels paràmetres funcionals del motor sobre la qualitat acústica del motor. A més, obri la porta tant a futu­res investigacions en la simulació de l’autoencesa del carburant amb l’objectiu de millorar els models actuals de combustió com en la predicció dels efectes locals de la pressió, que a la fi són l’origen del fenomen de ressonància i de l’empitjorament de la qualitat de l’soroll del motor.