Resum La millora de la qualitat de les institucions universitàries constitueix el repte més important en els pròxims anys i l’instrument potencial n’és l’avaluació institucional en general i l’avaluació de l’activitat docent en especial. El qüestionari d’opinió dels estudiants és l’instrument d’avaluació de l’activitat docent més generalitzat en les universitats espanyoles. L’objectiu general del treball és desenvolupar una metodologia estadística adequada per a extraure, analitzar i interpretar la informació continguda en el Qüestionari d’Avaluació Docent mitjançant Opinió dels Alumnes (CEDA) de la UPV, amb la finalitat d’optimitzar la seua utilització pràctica. L’estudi se centra en l’aplicació de distintes tècniques multivariants i ha sigut estructurat en tres parts: - Avaluació de la fiabilitat, validesa i dimensionalitat de l’instrument. La tècnica multivariant que s’hi fa servir és l’Anàlisi Factorial Explorador. A continuació, s’hi utilitza l’Anàlisi Factorial Confirmatori com a tècnica per a verificar que el qüestionari capta les dimensions bàsiques que es pretenen avaluar. - Determinació de la capacitat del qüestionari per a identificar perfils diferenciats de professorat a partir de la qualitat percebuda pels estudiants. Per a assolir aquest objectiu s’hi empren els anàlisis cluster jeràrquic, no jeràrquic i en dues etapes, com a tècniques multivariants de classificació. A continuació, es procedeix a identificar els ítems del qüestionari que millor discriminen entre les tipologies docents obtingudes. - Identificació de tipologies docents en funció de distintes característiques descriptives referents a l’assignatura i al professor, on s’utilitza la tècnica dels arbres de decisió. Una vegada identificades aquestes tipologies, s’hi realitza un nou anàlisi discriminant per a identificar els ítems que millor caracteritzaven cadascuna d’elles. Finalment, s’hi aborda un estudi per a conéixer el poder discriminant dels distints ítems entre les tipologies docents identificades, de manera que puguem identificar aquells que millor discerneixen entre les possibles classes obtingudes. Per a això s’utilitzarà el mètode de classificació SIMCA (Soft Independent Modelling of Class Analogy). Amb la utilització conjunta de les tècniques proposades, es pretén optimitzar l’ús del CEDA com a ferramenta de mesura i indicador de qualitat de l’ensenyança en la universitat, per a introduir actuacions de millora contínua en els processos educatius de la UPV.