DESENVOLUPAMENT DEL MODEL PER A L'AVALUACIÓ DE LES FRANQUÍCIES DE LA INDÚSTRIA RESTAURADORA A MÈXIC La present Tesi Doctoral s'emmarca dins del camp de la valoració d'empreses, aplicant la metodologia de valoració analògica a les empreses franquiciades en el sector de l'hosteleria a Mèxic. El principal objectiu és el desenvolupament d'un model de valoració per al conjunt de les empreses franquiciadas restaurandores que operen en tot el país, a fi de brindar als empresaris d’aquest model de negocis, una eina per a l'estimació del valor comercial i facilitar la presa de decisions relacionades amb aquest valor. Per a això es va analitzar en primer lloc el model de franquícia existent a Mèxic. A continuació es van analitzar els diferents mètodes de valoració basats en la informació comptable de les empreses i la taxació, així com els relacionats amb els resultats econòmics de les empreses, basant-se en la bibliografia existent sobre la temàtica citada. S'ha utilitzat font d'informació primària, per a la qual cosa es va dur a terme un exhaustiu estudi de mercat identificant un total de 160 franquícies pertanyents a la indústria restauradora de Mèxic. Es va realitzar una enquesta a fi d'obtindre informació de cadascuna d'elles, relativa a paràmetres econòmics o altres relacionats. En total, es va conformar una base de dades amb 18 variables qualitatives i 16 quantitatives, com ara: Inversió inicial (Milers d'USD$), % de Regalies, % d'aportació a publicitat, temps mitjà de retorn de la inversió en mesos, anys en el mercat, anys de franquicia, unitats totals 2006, Taxa de creixement, mitjana de vendes anuals, mitjana de costos de venda, mitjana d'utilitats anuals, taxa interna de retorn, valor actual net, Índex del valor actual net i Raó benefici cost. Després d'analitzar les variables es va obtindre que el model que millor explicava al preu de les franquícies era: Log Valor de la franquicia= 6.671 + .0000299 rn+ 0.017 am +0.043af + 0.458 amf+ 0.002 succ_04 – 0.27 ret +0.0000310eua1 +0.901 rri Els resultats del model de regressió lineal múltiple, plantejat per a calcular el valor de mercat buscat, és estadísticament bo, ja que s'utilitzen les eines adequades per a que la informació tinga uns rangs de confiança adequats; també veiem que els resultats aporten dispersió en les dades, les quals són adequades, i que des del punt de vista econòmic, els resultats també són convenients i lògics per a tenir estimacions útils. Resum Axel Rodríguez Batres