Títol “Les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) i la seua aplicació a l’ensenyament tècnic a través de models d’ensenyament centrats en l’alumne” Autor: MG Oscar Manuel Pascal Directors: Dr. José María Torralba Martínez Dr. Manuel Rodenes Adam L’objectiu principal d’aquesta investigació exploratòria ha estat identificar determinades variables estratègiques que contribuïsquen al desenvolupament d’un model tecnicopedagògic d’educació alternatiu a l’ensenyament presencial. S’ha experimentat sota la modalitat d’aprenentatge mixt (blended learning) amb un model que, aplicant-hi tecnologies d’informació i comunicació (TIC), contribuïsca, en sinergia amb altres diverses polítiques, a la solució de problemes de deserció / fracàs i allargament dels estudis de moltes carreres tècniques, en particular d’enginyeria. La hipòtesi fonamental ha estat que “Hi ha certes condicions clau perquè la integració d’activitats d’aprenentatge mixt a l’activitat d’ensenyament presencial, impacte positivament en l’actitud (motivació) d’alumnes i per tant en la qualitat (eficàcia i eficiència) de l’ensenyament que reben.” El mètode s’estructura en tres fases: descriptiva - interpretativa, quasi experimental i prospectiva, durant les quals s’han administrat sengles qüestionaris a estudiants i docents amb l’objecte de descriure la situació prèvia a l’experiència pilot, en què van participar alumnes de les carreres d’Enginyeria de la Universitat Nacional de Lomas, de Zamora. També s’ha administrat un qüestionari per a avaluar els factors que, d’acord al marc teòric referencial, són rellevants en els models educatius intervinguts amb TIC. Finalment, s’ha treballat amb un panell d’experts a través d’una matriu d’impactes encreuats i multiplicació aplicada a una classificació. Per a analitzar les dades obtingudes (durant l’any acadèmic 2006), s’han utilitzat proves estadístiques descriptives, anàlisi bivariada, multivariada i de regressió lineal multivariant. Els resultats permeten tenir una aproximació al comportament de la població sota estudi, respecte de l’impacte que la incorporació de les TIC a l’ensenyament ha significat. Observem que els alumnes de cada cicle responen a diferents models amb intervenció de diferents variables amb comportament desigual. Aquestes relacions –tant positives com negatives– i la seua referència a grups d’alumnes en diferents etapes de la carrera podrien ser considerades al moment de dissenyar estratègies didàctiques que preveuen la integració de TIC a l’ensenyament presencial, amb la finalitat d’optimitzar els resultats de les experiències.