Resum de la Tesi La capacitat espacial junt amb altres capacitats com la verbal, numèrica, raonament, memòria..., és una component de la intel•ligència. Esta component (la espacial) és de gran importància en el camp de l'enginyeria, perquè és considerada fonamental per a realitzar les activitats pròpies de l'enginyer: dissenyar, projectar i executar tot tipus de productes de l'enginyeria. El desenvolupament de l'habilitat espacial, per la seua característica de ser educable suposa una millora en la capacitat espacial del ser humà. Durant l'última dècada, en l'àmbit de l'enginyeria, l'habilitat espacial s'ha convertit en una de les principals línies de treball per a obtindre noves metodologies i ferramentes, que proporcionen una millora de la capacitat espacial en els estudiants. En esta tesi s'han desenvolupat materials didàctics totalment pràctics basats en continguts d'enginyeria gràfica. També s'han realitzat ferramentes per a aconseguir, mitjançant curts entrenaments, no sols desenvolupar l'habilitat espacial en els estudiants d'enginyeries sinó també afavorir l'aprenentatge dels sistemes de representació gràfica. S'analitzen les tasques mentals que són objecte de mesura als tests espacials, i una vegada definides es realitza una recopilació, classificació i selecció d'exercicis en els termes següents: - Exercicis que amb més freqüència són utilitzats en la docència d'Expressió Gràfica. - Exercicis utilitzats en cursos d'entrenament d'habilitat espacial. - Exercicis i explicacions teòriques sobre continguts de sistema dièdric tradicional. D'altra banda s'analitzarà l'efecte de jugar amb un videojoc comercial, seleccionat per contindre components geomètriques, de manera que el jugador ha de realitzar tasques espacials mentals i pot desenvolupar l'habilitat espacial. Després de confeccionar els materials didàctics i desenvolupar ferramentes informàtiques, s'han realitzat diferents entrenaments amb estudiants de primer curs enginyeria i arquitectura, per a obtindre en principi, resultats esperats sobre la millora de la capacitat espacial. Sis estratègies d'entrenament s'han realitzat en esta tesi: - Dos cursos utilitzant el videojoc tetris (un en plataforma PC i un altre en plataforma Nintendo DS) - Dos cursos utilitzant continguts de sistema de representació dièdric (un mitjançant classes magistrals i un altre amb suport d'un visualitzador tridimensional i dinàmic per a seguir les explicacions). - Un curso basat en exercicis que han sigut utilitzats per al desenvolupament de l'habilitat espacial i en esta tesi han sigut adaptats a una aplicació basada en tecnologia de Realitat Augmentada. - Un curso basat en els exercicis més utilitzats en la docència d'Expressió Gràfica en el primer curs d'enginyeries a nivell universitari a Espanya. Amb les dades arreplegades i resultats obtinguts s'ha pogut realitzar un estudi rigorós sobre la millora en cadascun dels cursos. També s'analitza en alguns dels cursos la variable gènere, la duració del curs i comparació en la millora adquirida pels estudiants. S'ha realitzat un estudi de satisfacció i usabilitat dels cursos, en els que es manifesta l'opinió i preferències dels estudiants i usabilitat de les ferramentes informàtiques desenvolupades. L'anàlisi estadística dels resultats mostra que tots els cursos o estratègies són perfectament vàlides per a millorar la capacitat espacial en els estudiants, si bé és cert algunes proporcionen coneixements en sistemes de representació gràfica. Entra en joc la preferència dels estudiants per a entrenar en un tipus de curs o un altre, inclinant-se més per aquells que els permet la formació autònoma i estan basats en noves tecnologies, dispositius electrònics, internet... Estos cursos proporcionen mètodes òptims de formació per a desenvolupar les habilitats espacials dels estudiants i en alguns d'ells afavorir l'aprenentatge dels sistemes de representació gràfica. Paraules Clau: habilitat espacial, capacitat espacial, Expressió Gràfica, Educació enginyeria, Realitat Augmentada