RESUM: Anàlisi sobre les estratègies de busca de coneixement extern de les empreses per a innovar, complementant la seua cartera tecnològica amb el coneixement extern, desenrotllant i incrementant la seua capacitat d'absorció a partir de la cooperació tecnològica amb universitats i centres tecnològics, així com amb altres fonts externes de coneixement (clients, proveïdors i competidors). Per a això, es va realitzar una anàlisi empírica basada en un pannell representatiu de 2.023 empreses manufactureres espanyoles dels anys 2005 i 2006, utilitzant tant les variables relacionades com les no relacionades amb R+D. Els resultats confirmen les hipòtesis i estableixen que els recursos humans són crucials per a la cooperació; la col·laboració està constreta per la classificació industrial; les despeses de R+D i els incentius fiscals no són determinants encara que sí importants, depenent del sector; les variables d'organització són determinants per a contractar acords tecnològics; al realitzar l'anàlisi sense variables de R+D, la cooperació tecnològica amb universitats i organismes públics de recerca (OPRs) s'explica principalment per les habilitats del personal, les decisions d'organització i d'estratègia; per als sectors de baixa i mitja tecnologia, en concret, els acords tecnològics es poden quasi explicar principalment sense variables de R+D, específicament amb fonts externes de coneixement i variables d'organització i estratègiques. Finalment, en sectors de baixa tecnologia les despeses de R+D no són determinants mentre que el percentatge d'empleats de R+D sí ho és. En essència, la cooperació amb universitats i OPRs s'explica principalment per les variables d'organització, sobretot pels recursos humans. En síntesi, en una mostra dominada en gran part per indústries de pimes de baixa i mitja tecnologia, les hipòtesis plantejades inicialment es van confirmar totalment o parcialment. Finalment es proposen recomanacions específiques per als diversos actors del sistema nacional d'innovació espanyol, tendents a millorar la competitivitat de les pimes.