Aquesta tesi tracta sobre les perspectives democràtiques presents en iniciatives d'investigació basada en la comunitat en universitats tècniques. S’enfoca a un moviment particular dins del camp, les botigues de la cienca (science shops), que des dels seus orígens als Països Baixos en els anys 1970 reivindica la seua contribució a la 'democratització de la ciència i la tecnologia'. La referència teòrica usual que sosté aquesta reivindicació és la interpretació donada per Richard Sclove (1995) del concepte de la democràcia forta. Segons aquesta perspectiva, la contribució de les botigues de la ciència a la democràcia es basa en el seu 'enfocament basat en la demanda': les botigues de la ciència fan respondre la investigació directament a les demandes expressades pels col.lectius ciutadans; d'aquesta forma, atorguen força a aquests col.lectius i promouen alhora la inclusió de les seues preocupacions a la investigació i l’ensenyament universitari. Tanmateix, aquesta perspectiva democràtica no esclareix el treball efectiu de les botigues de la ciència. La tesi analitza la pràctica de les botigues de la ciència des d'una perspectiva democràtica alternativa que es correspon amb un enfocament centrat en els 'issues' (Marres, 2005; 2007) i als principis de la democràcia tècnica (Callon, Lascoumes i Barthe, 2009). Estudia, per a això, el treball de la Botiga de la Ciència de la Universitat Tècnica de Dinamarca i en particular un procés d'investigació col.laborativa en planificació urbana facilitat per aquesta institució. L'avaluació reflexiva d'un projecte pilot dut a terme per impulsar la creació d'una botiga de la ciència a la Universitat Politècnica de València completa la investigació. L'anàlisi de les pràctiques observades mitjançant la perspectiva centrada en els issues mostra el potencial d'aquest enfocament per a una millor comprensió del treball de les botigues de la ciència i de la seua rellevància democràtica. L'anàlisi permet igualment orientar l'avaluació de l'esmentat treball. Partint d'això, es proposa un marc per avaluar la pràctica de les botigues de la ciència en termes d'experimentació. El marc d'avaluació convida a concebre el treball de les botigues de la ciència com una progressiva exploració, definició i redefinició col.lectives del rol crític de la universitat en la societat. La proposta es concreta a través de nou 'eixos de problematización' que serveixen de guia per estructurar l'experimentació. D'aquesta manera, la tesi contribueix al desenvolupament teòric sobre la contribució del treball de les botigues de la ciència a la democràcia, alhora que ofereix un fonament perquè tal desenvolupament teòric puga desenvolupar-se des de la pràctica mateixa.