RESUM La dinàmica i l’ús cada vegada més generalitzat de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) ha fet que aquestes esdevinguen una necessitat competitiva per a empreses de dimensions i sectors industrials diferents, que han d’assumir el repte d’integrar-les en la pràctica quotidiana i en les activitats comercials i utilitzar-les per a competir. Si bé les empreses en general, i les espanyoles en particular, comprenen la importància d’adoptar les TIC per als processos de negoci, i més específicament per a les activitats d’aprovisionament, les decisions d’inversió en innovacions de TIC estan condicionades per la necessitat d’obtenir beneficis tangibles, cosa que és especialment inquietant en petites i mitjanes empreses (pimes), en què la disponibilitat de recursos usualment és més limitada. Aquest fenomen d’adopció de les TIC ha sigut àmpliament estudiat des de diverses perspectives, contextos i models teòrics, i això permet identificar aspectes comuns que influeixen en la presa de decisions en relació a l’adopció d’innovacions de TIC. No obstant això, a pesar dels avantatges de l’aprovisionament electrònic, la dinàmica evolutiva de les TIC i les cada vegada majors possibilitats oferides per les TIC, i en especial per Internet, l’aprovisionament electrònic no ha sigut igualment assumit per totes les empreses, la qual cosa porta a plantejar la pregunta: quins són els aspectes que influeixen en el procés d’adopció de tecnologies de la informació i les comunicacions en activitats d’aprovisionament empresarial en petites i mitjanes empreses de fabricació de mobles a Espanya? En aquest sentit, aquest treball explorador pretén identificar, en el pla teòric i amb l’ajuda de fonts d’informació secundàries, com ara l’enquesta sobre el negoci electrònic e-business W@tch 2007, els aspectes que incideixen en el procés d’adopció de les TIC en activitats d’aprovisionament empresarial, en petites i mitjanes empreses del sector de fabricació del moble a Espanya. Per a assolir l’objectiu, es desenvolupa un model conceptual sobre l’aprovisionament electrònic empresarial, basat en teories conegudes i validades en el camp de les TIC, com ara la teoria de difusió d’innovacions, la teoria d’etapes de creixement, la teoria de recursos i capacitats i el marc teòric TOE (Tecnologia, Organització i Entorn), model que està compost per dos elements fonamentals, que són: el procés d’adopció d’innovacions de les TIC i els aspectes que influeixen en aquest procés. Aquest model va ser comprovat empíricament en una mostra de 120 pimes del sector del moble a Espanya, i els resultats mostren en primer lloc que l’adopció d’innovacions en les TIC per a les activitats d’aprovisionament empresarial no pot entendre’s de manera puntual sinó com a procés. En aquest sentit i basant-nos en els plantejaments teòrics i en la realitat de les pimes del sector del moble a Espanya, es proposen tres nivells d’adopció que permeten classificar les empreses en pioneres, seguidores i ressagades, i que imprimeixen un caràcter dinàmic al procés d’adopció de l’aprovisionament electrònic. En segon lloc, s’identifiquen i s’analitzen aspectes de caire tecnològic, organitzatiu i de l’entorn relacionats amb el procés d’adopció d’innovacions de TIC per a l’aprovisionament electrònic. Per això, s’utilitza la regressió logística ordinal, trobant que els recursos de TIC disponibles en l’empresa, la pressió externa rebuda dels proveïdors per a adoptar determinades TIC i la ubicació geogràfica dels principals proveïdors, són variables que resulten estar relacionades amb el nivell d’adopció d’innovacions de TIC en activitats d’aprovisionament electrònic en què es troben les empreses estudiades. En conseqüència, aquest treball presenta un model teòric adaptat a les característiques específiques de pimes manufactureres del sector de fabricació del moble d’Espanya. Aquest model contribueix a la comprensió del procés d’adopció d’innovacions de TIC en activitats d’aprovisionament empresarial, des de la perspectiva dels aspectes de caire tecnològic, organitzatiu i de l’entorn que poden estar relacionats amb aquest procés. En definitiva, el resultat de la tesi aporta coneixement per a la generalització empírica del tema d’estudi i ofereix a la comunitat acadèmica un punt de partida per a la realització de futurs estudis que confirmen la validesa dels resultats, i a la comunitat empresarial, una alternativa vàlida dels aspectes que cal tenir en compte en la presa de decisions al voltant de les TIC com a suport a les activitats d’aprovisionament. Paraules clau: aprovisionament electrònic, tecnologies de la informació i les comunicacions, pimes, indústria del moble, marc TOE, nivells d’adopció d’innovacions de TIC, teoria de difusió d’innovacions, teoria de recursos i capacitats, model d’etapes de creixement.