- -

L’ensenyament del valencià i prejudicis lingüístics. Un estudi de cas en un centre de secundària de la Plana Utiel-Requena

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

L’ensenyament del valencià i prejudicis lingüístics. Un estudi de cas en un centre de secundària de la Plana Utiel-Requena

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Pérez Ortiz, Tanya es_ES
dc.coverage.spatial east=-1.1495063514124526; north=39.52763663900705; name=Plana Utiel-Requena, Valencia, Espanya es_ES
dc.date.accessioned 2021-02-10T10:24:33Z
dc.date.available 2021-02-10T10:24:33Z
dc.date.issued 2020-12-30
dc.identifier.issn 1133-4770
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/161012
dc.description.abstract [EN] The present research deals with the question of the teaching of Valencian in the Spanish-speaking areas where the LUEV (1983) is in force, which determines the possibility of exemption from the subject of Valencian. Specifically, we approach the question of the beliefs and social representations on the language and its teaching from a case study carried out in a secondary school of the city of Requena. The aim of the study is to identify and differentiate the linguistic attitudes towards the Valencian language in this sociolinguistic context and it is an opportunity to present an educational change. The results of this study respond to the ideas of the students and the native teachers extracted by means of the production of linguistic autobiographies by the students of 4ºESO and the participation of teachers in the focus group. The conclusions are based on a proposal of good practices in relation to the teaching of Valencian in this linguistic territory. The activities offered are aimed at eliminating prejudices by reinforcing attitudes of linguistic use such as communication with other sociolinguistic groups. These can be applied to other territories the linguistic conscience of which is Spanish although they belong to a Valencian-speaking territory. es_ES
dc.description.abstract [CA] La present recerca aborda la qüestió de l’ensenyament del valencià en les comarques lingüístiques castellano-parlants en les quals encara és vigent la LUEV (1983) que determina la possibilitat d’exempció de l’assignatura de valencià. En concret, abordem la qüestió de les creences i representacions socials sobre la llengua i el seu ensenyament a partir d’un estudi de cas realitzat en un centre de secundària de la ciutat de Requena. L’objectiu de l’estudi és identificar i diferenciar les actituds lingüístiques cap al valencià en aquest context sociolingüístic i és una oportunitat per presentar un canvi educatiu. Els resultats d’aquest estudi responen a les idees de l’alumnat i del professorat autòcton extretes mitjançant la producció d’autobiografies lingüístiques per part de l’alumnat de 4t d’ESO i la participació de docents en un focus grup. Les conclusions es basen en una proposta de bones pràctiques en relació a l’ensenyament del valencià en aquest territori lingüístic. Les activitats oferides tenen com a finalitat eliminar els prejudicis reforçant actituds d’ús lingüístic com ara la comunicació amb altres grups sociolingüístics. Aquestes es podrien aplicar a altres territoris la consciència lingüística dels quals és castellana tot i pertànyer a un territori valenciano-parlant. es_ES
dc.language Catalán es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Lenguaje y Textos es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Social representation es_ES
dc.subject Linguistic attitude es_ES
dc.subject Linguistic prejudice es_ES
dc.subject Teaching of Valencian es_ES
dc.subject Spanish linguistic area (ZLC) es_ES
dc.subject Representació social es_ES
dc.subject Actitud lingüística es_ES
dc.subject Prejudici lingüístic es_ES
dc.subject Ensenyament del valencià es_ES
dc.subject Zona lingüística castellana (ZLC) es_ES
dc.title L’ensenyament del valencià i prejudicis lingüístics. Un estudi de cas en un centre de secundària de la Plana Utiel-Requena es_ES
dc.title.alternative The teaching of the Valencian language and linguistic prejudices. A case study in a secondary school in Plana Utiel-Requena es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/lyt.2020.14355
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Pérez Ortiz, T. (2020). L’ensenyament del valencià i prejudicis lingüístics. Un estudi de cas en un centre de secundària de la Plana Utiel-Requena. Lenguaje y Textos. 0(52):75-83. https://doi.org/10.4995/lyt.2020.14355 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/lyt.2020.14355 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 75 es_ES
dc.description.upvformatpfin 83 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 0 es_ES
dc.description.issue 52 es_ES
dc.identifier.eissn 2530-0075
dc.relation.pasarela OJS\14355 es_ES
dc.description.references ACADÈMIA VALENCIANA DE LA LLENGUA (2005) Llibre blanc de l'ús de valencià. Enquesta sobre la situació social del valencià (2004) València: editorial ECIR. Recuperat de https://www.avl.gva.es/documents/31987/99521/ Recerca_02.pdf. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references AJUNTAMENT DE REQUENA. Historia. S. XIX: de ciudad industrial a ciudad rural en época de conflictividad. La agregación a la provincia de Valencia. Recuperat de http://www.requena.es/es/content/historia#industrial. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references BATALLER, A. (2019). Del concepto de lengua materna al de competencia plurilingüe. Representaciones de la identidad y la enseñanza multilingües a partir de biografías lingüísticas. Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción, 44, 15-36. https://doi.org/10.7764/onomazein.44.02 es_ES
dc.description.references CÍSCAR, L; GONZÁLEZ, D. I PÉREZ, P. (Primavera 2002). Lleialtats i actituds lingüístiques al País Valencià. Noves SL. Revista de Sociolingüística, 1-8. Recuperat de http://www.gencat.cat/llengua/noves. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references COHEN, L. I MANION, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla. es_ES
dc.description.references DIARI OFICIAL DE LA GENERALITAT VALENCIANA (2018) Llei de Plurilingüisme 4/2018, de 21 de febrer, per la qual es regula i es promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, núm 8240. Recuperat de https://www.dogv.gva.es/datos/2018/02/22/pdf/2018_1773.pdf. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references GENERALITAT DE CATALUNYA. (2003). Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar, Direcció General de Política Lingüística. Recuperat de https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/informacio_i_difusio/publicacions_en_linia/classific_temes/temes_materials_didactics/marc_europeu_de_referencia_per_a_les_llengues. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references GENERALITAT VALENCIANA: CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I ESPORT. (2018). Convocatòria per a la realització d'intercanvi entre alumnat de centres públics per afavorir la cohesió lingüística. Curs 2019-2020. Recuperat de http://www.ceice.gva.es/va/web/ensenanzas-en-lenguas/intercanvis?p_p_id=56_INSTANCE_v20jIWEUUlBF&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references JEFFERSON, G. (1996). A case of transcriptional stereotyping. Journal of Pragmatics, 26, 159-70. https://doi.org/10.1016/0378-2166(96)00010-0 es_ES
dc.description.references LÓPEZ, X. (2015) Reflexions al voltant del valencià a l'escola, Aula de lletres valencianes, 5, p.251-270. es_ES
dc.description.references LUEV: Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià (L.O. 4/1983) es_ES
dc.description.references NOVELL, N. i SORRIBES, J. (2016). Requena i Utiel: una comarca dinàmica, Nou viatge pel País Valencià, València, Universitat de València (p. 603-620) Recuperat de http://paisvalenciaseglexxi.com/2016/02/13/requena-iutiel-una-comarca-dinamica/. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references PITARCH, V. (2002). La llengua catalana i el sistema educatiu valencià: notes i reflexions. Treballs de sociolingüística catalana, 16, 217-226. es_ES
dc.description.references REVISTA LOCAL REQUENA (2017, març 24), Defensa del castellano anima a participar en la manifestación contra el decreto de plurilingüismo, Recuperat de https://iv.revistalocal.es/defensa-castellano-anima-a-participarmanifestacion-decreto-plurilinguismo/. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES
dc.description.references RIBA, C. (2007). L'anàlisi del contingut. La metodologia qualitativa en l'estudi del comportament, 211-268. Barcelona: Editorial UOC. es_ES
dc.description.references ROSELLÓ, V. (2019). La representació social del valencià i les actituds lingüístiques en un grup de joves de 4t d'ESO. Un estudi de cas (Treball de Fi de Màster no publicat). Universitat de València. es_ES
dc.description.references SALADICH, M. (2012) Representacions i actituds del professorat de llengües de secundària envers la diversitat lingüística i cultura, Revista REIRE, vol. 5, no2 juliol, 22-41. es_ES
dc.description.references STAKE, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata. es_ES
dc.description.references TEODORO, M. (2019). Balanç de Legislació i la jurisprudència del País Valencià 1979-2019. Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, 72, 180-200. es_ES
dc.description.references TUSON, J. (2010). Mal de llengües. A l'entorn dels prejudicis lingüístics. Barcelona: Ed. 62, LaButxaca. es_ES
dc.description.references VAN LIER, L. (1995). Lingüística educativa. Una introducción para enseñantes de lengua. Signos: teoría y práctica de la educación, 14, 20-29. Recuperat de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/articles/signos/signos14/s14linguis.html. [Últim accés: setembre 2020]. es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem