Resumen:
|
[EN] Art is widely used as an instrument in the dynamics of urban renewal. Among them, Street Art has gone from being considered as a way of highlighting historic centers and contributing to civic identity to become one ...[+]
[EN] Art is widely used as an instrument in the dynamics of urban renewal. Among them, Street Art has gone from being considered as a way of highlighting historic centers and contributing to civic identity to become one more tool of the dynamics of festivalisation of cities, framed within the processes of gentrification and a rising trend of enhancing cultural tourism.
This article focuses on highlighting that Street art, as art, becomes a showcase for conflict on cultural, social and political issues. Thus, when artistic interventions do not focus exclusively on their aesthetic component, they fulfill the objective of becoming a trigger for stimuli between citizens and the places they inhabit. The objective is to demonstrate how in this context, graffiti enhancing its symbolic component, places learning in the public space and through it, the links, interaction, and the acquisition of information are enhanced. In this sense, the role of the institution is taken as a reference from the study of two recent government tenders, which show very differentiated approaches: Embellir Paris and Interactive Women of Science Murals, led respectively by the French government, in Paris, and by the Universitat Politècnica de València, in València.
[-]
[ES] El arte es ampliamente utilizado como instrumento
en las dinámicas de renovación urbana. Entre ellas,
el Street Art ha pasado de ser considerado como
una forma de poner en valor los centros históricos
y contribuir ...[+]
[ES] El arte es ampliamente utilizado como instrumento
en las dinámicas de renovación urbana. Entre ellas,
el Street Art ha pasado de ser considerado como
una forma de poner en valor los centros históricos
y contribuir a la identidad cívica a convertirse en
una herramienta más de las dinámicas de festivalización de las ciudades, enmarcándose dentro de
los procesos de gentrificación y con una tendencia
ascendente a potenciar el turismo cultural.
Este artículo se centra en destacar que el Street
Art, como arte, se convierte en un escaparate
de conflicto en cuestiones culturales, sociales
y políticas. Así, cuando las intervenciones artísticas no se centran exclusivamente en su componente estética, cumplen con el objetivo de
convertirse en un desencadenante de estímulos
entre los ciudadanos y los lugares que habitan.
El objetivo es evidenciar cómo en este contexto,
el grafiti potenciando su componente simbólica,
sitúa el aprendizaje en el espacio público, y a través de éste se potencian los vínculos, la interacción, y la adquisición de información.
En este sentido, se toma como referencia el rol de
la institución desde el estudio de dos convocatorias estatales recientes, que presentan enfoques
muy diferenciados: Embellir Paris y Murales Interactivos Mujeres de Ciencia, lideradas respectivamente por el gobierno francés, en París, y por
la Universitat Politècnica de València, en València.
[-]
|