- -

Some theory for conservation of contemporary art

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Some theory for conservation of contemporary art

Mostrar el registro completo del ítem

Llamas-Pacheco, R. (2020). Some theory for conservation of contemporary art. Studies in Conservation. 65(8):487-498. https://doi.org/10.1080/00393630.2020.1733790

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/172134

Ficheros en el ítem

Metadatos del ítem

Título: Some theory for conservation of contemporary art
Autor: Llamas-Pacheco, Rosario
Entidad UPV: Universitat Politècnica de València. Departamento de Conservación y Restauración de Bienes Culturales - Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals
Fecha difusión:
Resumen:
[EN] This article analyzes different ontological categories and how they relate to the conservation of contemporary art. Faced with the necessity of apprehending the work of art from an ontological point of view, a theoretical ...[+]
Palabras clave: Theory , Conservation-restoration , Contemporary art , Quiddity , Authenticity , Paradigm of death , Ontological categories , Identity
Derechos de uso: Reserva de todos los derechos
Fuente:
Studies in Conservation. (issn: 0039-3630 )
DOI: 10.1080/00393630.2020.1733790
Editorial:
Maney Publishing
Versión del editor: https://doi.org/10.1080/00393630.2020.1733790
Tipo: Artículo

References

Bal, M. 2002. “Conceptos viajeros en las humanidades” En Travelling Concepts in the Humanities. Toronto: University of Toronto Press, 30–31.

Brandi, C. 2011. Teoría de la restauración. Madrid: Alianza Forma, 24–29.

Breuil, M. H. 2014. Personal Communication in an Interview Conducted in Marseille on 7 February 2014, Published in Llamas, R. (2015). “Obsolescence, Materials and Authenticity. The Opinion of Cécile Dazord and Marie-Hélène Breuil”, Arché, n° 8, 9 y 10: 11–16. [+]
Bal, M. 2002. “Conceptos viajeros en las humanidades” En Travelling Concepts in the Humanities. Toronto: University of Toronto Press, 30–31.

Brandi, C. 2011. Teoría de la restauración. Madrid: Alianza Forma, 24–29.

Breuil, M. H. 2014. Personal Communication in an Interview Conducted in Marseille on 7 February 2014, Published in Llamas, R. (2015). “Obsolescence, Materials and Authenticity. The Opinion of Cécile Dazord and Marie-Hélène Breuil”, Arché, n° 8, 9 y 10: 11–16.

Dykstra, S. W. (1996). The Artist’s Intentions and the Intentional Fallacy in Fine Arts Conservation. Journal of the American Institute for Conservation, 35(3), 197-218. doi:10.1179/019713696806113676

Kapelouzou, I. 2010. “Contemplating Integration: Modern Art and the Conservation System.” In Art and Science Volume VIII. Proceedings of a Special Focus Symposium in Art and Science, 22nd International Conference on System Research, Informatics and Cybernetics, 2–6 August 2010, Baden Baden, Lasker, G.E., Schinzel, H., and Boullart, K. (eds). 39–44. Tecumseh: IIAS (The International Institute for Advanced Studies in Systemic Research and Cybernetics).

Laurenson, P. 2006. “Authenticity, Change and Loss in the Conservation of Time-Based Media Installations”. Tate Papers. Accesible en: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/06/authenticity-change-and-loss-conservation-of-time-based-media-installations, acceso 30 de octubre de 2019.

Llamas Pacheco, R. 2014. Arte contemporáneo y restauración. O cómo investigar entre lo material, lo esencial y lo simbólico. Madrid, Tecnos, 36–73.

Martore, P. 2009. “The Contemporary Artwork Between Meaning and Cultural Identity.” CeROArt [Online], 4 | 2009, Online since 14 October 2009, connection on 10 October 2019. URL: http://journals.openedition.org/ceroart/1287. doi:10.4000/ceroart.1287.

Schinzel, H. 2003. “La intención artística y las posibilidades de la restauración”, en Restauración de pintura contemporánea. Tendencias, Materiales, Técnicas, Madrid, Akal, 45–64.

Szmelter, I. 2013. “New Values of Cultural Heritage and the Need for a New Paradigm Regarding its Care.” CeROArt [Online], HS | 2013, Online since 30 October 2013, Connection on 10 October 2019. http://journals.openedition.org/ceroart/3647. doi:10.4000/ceroart.3647.

Van de Vall   , R. (2017). Documentando dilemas. Sobre la relevancia de los casos éticamente ambiguos. Sin Objeto, (00), 83. doi:10.18239/sinobj_2017.00.05

Verbeeck, M. 2019a. “Brandi y la restauración del arte contemporáneo. De un lado y del otro de la teoría”, en: Conversaciones con Cesare Brandi y Giulio Carlo Argán, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia, ICCROM, n° 7, 194–209.

Verbeeck, M. 2019b. “De l’intention de l’artiste à l’effet de l’œuvre. Changer l’approche en conservation ?” CeROArt [Online], HS | 2018, Online since 15 January 2019, connection on 10 October 2019. http://journals.openedition.org/ceroart/6020. doi:10.4000/ceroart.602.

[-]

recommendations

 

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro completo del ítem