Resumen:
|
[ES] El teletrabajo es forma de organización y/o de realización del trabajo, utilizando las tecnologías de la información, en la cual un trabajo que podría ser realizado igualmente en los locales de la empresa se efectúa ...[+]
[ES] El teletrabajo es forma de organización y/o de realización del trabajo, utilizando las tecnologías de la información, en la cual un trabajo que podría ser realizado igualmente en los locales de la empresa se efectúa fuera de estos locales de forma regular. Esta forma de modalidad de trabajo ha tomado mayor fuerza, a nivel mundial, desde la pandemia del COVID-19. El objetivo de este Trabajo Final de Grado es realizar un análisis, a nivel nacional y europeo, sobre las características principales de esta forma de trabajo, exponer las ventajas e inconvenientes para los principales agentes del mundo empresarial: trabajador y empresario, analizar las herramientas tecnológicas necesarias para desarrollar de forma segura el teletrabajo y, con todo ello, implementar estos conocimientos a un caso práctico. El caso práctico en el que se aplicará será en una empresa del sector servicios para la que se desarrollarán los requerimientos necesarios para la implantación del teletrabajo.
[-]
[EN] Teleworking is a form of organization and/or performance of work, using information technologies, in which work that could be carried out at the company's premises is carried out outside these premises on a regular ...[+]
[EN] Teleworking is a form of organization and/or performance of work, using information technologies, in which work that could be carried out at the company's premises is carried out outside these premises on a regular basis. This form of work mode has become more prevalent worldwide since the COVID-19 pandemic. The objective of this Final Thesis is to carry out an analysis, at the national and European level, of the main characteristics of this way of working, to expose the advantages and disadvantages for the main agents of the business world: worker and employer, analyses the technological tools needed to safely develop telework and, with all this, implement this knowledge to a practical case. The practical case in which it will be applied will be in a company in the service sector for which the necessary requirements for the implementation of teleworking will be developed.
[-]
[CA] La situació pandèmica viscuda recentment pel contagi del virus COVID-19 ha
intensificat un canvi en el model de treball per a la major part de les empreses. Així,
amb l’objectiu de frenar la mobilitat i/o millorar ...[+]
[CA] La situació pandèmica viscuda recentment pel contagi del virus COVID-19 ha
intensificat un canvi en el model de treball per a la major part de les empreses. Així,
amb l’objectiu de frenar la mobilitat i/o millorar la conciliació en l'entorn familiar, s'ha
implantat el teletreball, una manera de treballar basada en l'ús de les noves
tecnologies de la informació permetent fer el mateix treball de manera presencial i de
manera remota.
Aquesta modalitat de treball té avantatges i desavantatges tant per al treballador, com
per a l'empresa i l'entorn el que fa que s'haja d'analitzar i determinar de manera clara
per a cadascun dels intervinents. D'aquesta manera, el treballador disposa d'una
conciliació laboral i familiar, menor nivell d’estrès, menors costos quant a la vestimenta
o el transport, major satisfacció professional, formar-se tecnològicament, eliminar
barreres geogràfiques que abans pogueren ser un impediment, estalvi del temps,
comunicar-se de manera efectiva amb els companys de treball i increment de la
productivitat. No obstant això, la falta de motivació, la menor accessibilitat a l'hora de
comunicar-se i resoldre problemes, no disposar d'eines tecnològiques insuficients, la
inconnexió entre la vida professional i personal o la desvinculació amb l'empresa són
alguns dels inconvenients que es presenten amb el teletreball.
Per a l'empresa, teletreballar és una manera d'adquirir nous valors, incrementar la
qualificació del treballador, forjar una cultura empresarial a través d'una bona imatge
com a institució, reduir costos en matèria de llum o aigua. No obstant això, també
sorgeixen aspectes negatius com la inversió tecnològica que es requereix, la falta de
control als treballadors, la seguretat informàtica, la falta de compromís o la protecció
de dades. Finalment, per a l'entorn es destaca principalment la disminució de trànsit i
conseqüentment, reduir dràsticament la contaminació.
A més, aquesta transició digital requereix una sèrie d'eines tecnològiques que
possibiliten transferir dades i navegar per Internet de manera segura, tant per a
l'empresa com per als clients.
Així doncs, s'ha elaborat un cas pràctic per a la implantació del teletreball en una
empresa del sector terciari, específicament en el grup de les assessories, sobre la base
de l'estudi realitzat anteriorment de les característiques del teletreball i les necessitats
tecnològiques per a l'empresa i el treballador. D'aquesta manera, es descriuen les
activitats professionals que es realitzen en l'assessoria, la generació d'un conveni en el
qual s'estableixen les condicions laborals del treballador, els motius que generarien la
revocació d'aquesta modalitat, així com els requeriments tecnològics, tant del
programari com del maquinari, que es recomana disposar per a treballar de manera
contínua i segura.
[-]
|