- -

Analysis of the integration of Sustainable Development Goals in the Industrial Engineering Degree

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Analysis of the integration of Sustainable Development Goals in the Industrial Engineering Degree

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Bracho, Gabriela es_ES
dc.contributor.author Pedrosa, Ana M. es_ES
dc.contributor.author Klyatskina, Elizaveta es_ES
dc.contributor.author Maheut, Julien es_ES
dc.contributor.author Bernal-Perez, Soledad es_ES
dc.contributor.author Giner-Navarro, Juan es_ES
dc.date.accessioned 2023-04-25T07:21:37Z
dc.date.available 2023-04-25T07:21:37Z
dc.date.issued 2023-04-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/192923
dc.description.abstract [EN] Universities play a key role in transforming society, which necessarily leads them to promote the Sustainable Development Goals (SDG) laid down in the UN s 2030 Agenda. The Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial (ETSII) of the Universitat Politècnica de València (UPV) is working on a project to design and develop strategies and interventions to include the SDGs in their degree courses. For this, the present paper proposes a map of the industrial subjects in both the BSc in Engineering in Industrial Technologies and the MSc in Industrial Engineering to determine how far the SDGs have been incorporated into these courses. An exhaustive review of the syllabus of the related subjects was carried out, together with a diagnosis of the current status of the SDG concepts so far included. The subsequent analysis of the data identified the possibilities of each subject to develop a sense of responsibility for educating students in the SDGs. es_ES
dc.description.sponsorship This research was funded by the Vice-rectorate for Studies, Quality and Accreditation of the Universitat Politècnica de València (UPV) through the project: “Innovación y mejora educativa aplicada a los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la ETSII” (PIME/21-22/281). Grant PID2020-114781RA-I00 funded by MCIN es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa) es_ES
dc.subject University es_ES
dc.subject Industrial engineering es_ES
dc.subject SGD es_ES
dc.subject Educational innovation es_ES
dc.title Analysis of the integration of Sustainable Development Goals in the Industrial Engineering Degree es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/muse.2023.18898
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PIME%2F21-22%2F281 es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/PID2020-114781RA-I00/ES/DESARROLLO DE HERRAMIENTAS ANALITICAS PARA LA CARACTERIZACION DE LA SOSTENIBILIDAD DE SISTEMAS HIDRAULICOS MEDIANTE INDICADORES QUE DEFINAN OBJETOS DE DESARRROLLO SOSTENIBLE / es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Mecánica y de Materiales - Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño - Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Eléctrica - Departament d'Enginyeria Elèctrica es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario CMT-Motores Térmicos - Institut Universitari CMT-Motors Tèrmics es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Máquinas y Motores Térmicos - Departament de Màquines i Motors Tèrmics es_ES
dc.description.bibliographicCitation Bracho, G.; Pedrosa, AM.; Klyatskina, E.; Maheut, J.; Bernal-Perez, S.; Giner-Navarro, J. (2023). Analysis of the integration of Sustainable Development Goals in the Industrial Engineering Degree. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences. 10(1):1-22. https://doi.org/10.4995/muse.2023.18898 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/muse.2023.18898 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 1 es_ES
dc.description.upvformatpfin 22 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 10 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 2341-2593
dc.relation.pasarela OJS\18898 es_ES
dc.contributor.funder Universitat Politècnica de València es_ES
dc.contributor.funder Agencia Estatal de Investigación es_ES
dc.description.references ETSII. (2020). Plan Estratégico ETSII 2021-2025. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales (ETSII). Universitat Politècnica de València. Valencia. Spain. https://www.etsii.upv.es/presentacion/documentos/Plan_estrategico_21-25.pdf es_ES
dc.description.references ETSII. (2022). Titulaciones. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales (ETSII). Universitat Politècnica de València. Valencia. Spain. https://www.etsii.upv.es/docencia/titulaciones-es.php. es_ES
dc.description.references Halili, S.H., Sulaiman, S. (2021). Students' perception to integrate education 4.0 in Science program. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 8(1), 45-57. https://doi.org/10.4995/muse.2021.14768 es_ES
dc.description.references Llopis-Albert, C., Rubio, F., Zeng, S., Grima-Olmedo, J, Grima-Olmedo, C. (2022). The Sustainable Development Goals (SDGs) applied to Mechanical Engineering. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 9(1), 59-70. https://doi.org/10.4995/muse.2022.17269 es_ES
dc.description.references Ramirez, M., Romero, O., Schot, J., Arroyave, F. (2019). Mobilizing the Transformative Power of the Research System for Achieving the Sustainable Development Goals. SWPS 2019-25. https://doi.org/10.2139/ssrn.3497623 es_ES
dc.description.references Ramirez-Mendoza, R.A., Morales-Menendez, R., Melchor-Martinez, E.M., Iqbal, H., Parra-Arroyo, L., Vargas-Martínez, A., Parra-Saldivar, R. (2020). Incorporating the sustainable development goals in engineering education. International Journal on Interactive Design and manufacturing, 14, 739-745. https://doi.org/10.1007/s12008-020-00661-0 es_ES
dc.description.references SDSN. (2020). Accelerating Education for the SDGs in Universities: A guide for universities, colleges, and tertiary and higher education institutions. Sustainable Development Solutions Network (SDSN). New York. USA. https://resources.unsdsn.org/accelerating-education-for-the-sdgs-in-universities-a-guide-for-universities-colleges-and-tertiary-and-higher-education-institutions es_ES
dc.description.references United Nations (2015), Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. (Retrieved on March 1st 2022 from www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html). es_ES
dc.description.references UPM. (2019). Sostenibilidad en los Estudios Oficiales de la UPM 2019. Vicerrectorado de Calidad y Eficiencia, Universidad Politécnica de Madrid (UPM). Madrid. Spain. https://sostenibilidad.upm.es/wp-content/uploads/sites/759/2020/06/V3-Informe-Docencia-ODS-UPM-2019.pdf es_ES
dc.description.references UPM. (2020). Sostenibilidad en los Estudios Oficiales de la UPM 2020. Vicerrectorado de Calidad y Eficiencia, Universidad Politécnica de Madrid (UPM). Madrid. Spain. https://sostenibilidad.upm.es/wp-content/uploads/sites/759/2021/03/Sostenibilidad-estudios-oficiales-UPM-2020.pdf es_ES
dc.description.references UPV. (2014). Plan Estratégico UPV (2015-2020). Universitat Politècnica de València (UPV). https://www.upv.es/noticias-upv/documentos/plan_estrategico_upv2020.pdf es_ES
dc.description.references UPV-EHU. (2022). EHU agenda 2030 for sustainable development. Universidad del País Vasco (UPV-EHU). País Vasco. Spain. https://www.ehu.eus/es/web/iraunkortasuna/ehuagenda-2030 es_ES
dc.description.references UV. (2019). La Universidad de Valencia como motor de transformación social a través de los ODS. Vicerrectorat d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat. Universitat de València (UV). Valencia. Spain. https://www.uv.es/uvsostenible/PROYECTOODS.pdf es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem