- -

Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Redweik, Paula es_ES
dc.contributor.author Cláudio, Ana Paula es_ES
dc.contributor.author Carmo, Maria Beatriz es_ES
dc.contributor.author Naranjo, José Manuel es_ES
dc.contributor.author Sanjosé, José Juan es_ES
dc.date.accessioned 2017-06-13T06:53:16Z
dc.date.available 2017-06-13T06:53:16Z
dc.date.issued 2017-05-22
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/82696
dc.description.abstract [EN] Cultural heritage is a relevant issue in contemporary society. While its preservation is a challenge, its dissemination, can contribute for an economic balance between costs and benefits. Scientific heritage can be considered as a special domain of cultural heritage, not yet sought by the mass tourism, but worth being preserved as the roots of today’s knowledge. Considering that university students of engineering and computer science traditionally do not address cultural or scientific heritage issues in their syllabus, and that they constitute a layer of young citizens that will come to be influential in the future of society, an effort was undertaken to focus on this theme in disciplines of different courses, allying the learning of technical skills with the natural interest of younger people for 3D and animation for the profit of heritage. The goal was to raise the awareness of this particular group to the importance of maintaining heritage issues, in particular, in a virtual way, both for documentation and for divulgating their existence. Raising funds for buildings’ restoration, attracting the public to visit buildings and collections that are outside the usual tourism routes, contributing to revenue generation, or allowing virtual visits of not accessible issues, complementing physical visits on site, were the general aims of the proposed projects. A survey was undertaken under the participating students to evaluate how the projects influenced their attitude towards heritage. The obtained feedback was very positive: 76% agreed that the project alerted them for the importance of preserving historical and cultural heritage, while 72% considered it was interesting that the topic of digital cultural heritage was used for the assessments of the disciplines. es_ES
dc.description.abstract [ES] El patrimonio cultural es un tema relevante en la sociedad contemporánea. Mientras que su conservación es un reto, su difusión puede contribuir a un equilibrio económico entre costes y beneficios. El patrimonio científico puede ser considerado como un dominio especial del patrimonio cultural, y aunque todavía no es buscado por el turismo de masas, vale la pena ser conservado. Teniendo en cuenta que los estudiantes universitarios de ingeniería e informática tradicionalmente no abordan cuestiones de patrimonio cultural o científico en su plan de estudios, y que estos constituyen un grupo de ciudadanos jóvenes que serán influyentes en el futuro de la sociedad, se ha realizado un esfuerzo para centrarse en este tema en las disciplinas de diferentes cursos, uniéndose el aprendizaje de habilidades técnicas con el interés natural de las personas más jóvenes hacia el3D y la animación para el beneficio del patrimonio. El objetivo era aumentar la conciencia de este grupo en particular en la importancia de mantener los temas de patrimonio. La recaudación de fondos para la restauración de edificios, atraer al público a visitar los edificios y colecciones que se encuentran fuera de las rutas turísticas habituales, contribuyendo a la generación de ingresos, o permitir visitas virtuales de cuestiones que no son accesibles, eran los objetivos generales de los proyectos propuestos. Se llevóa cabo una encuesta entre los estudiantes que desarrollaron estos proyectos para evaluar si estos tenían una influencia positiva en su actitud hacia el patrimonio. La información obtenida fue muy positiva: 76% están de acuerdo en que el proyecto les alertó de la importancia de la conservación del patrimonio histórico y cultural,mientras que el 72% consideró que sería interesante que se utilizara el tema del patrimonio cultural digital enlas evaluaciones de las disciplinas. es_ES
dc.description.sponsorship We acknowledge the students Pedro Lopes, Fernando Berenguer, Bogdan Rosu, Robin Burgess, Vitor Pinto, Marine Granger, Inês Gomes, Jorge Gomes, Rui Flores, João Moreira for their work in the models presented in this paper. The projects were partially supported by the R&D Unit BioISI, UID/MULTI/04046/2013 financed through FCT/MCTES/ PIDDAC, by the project PTDC/EMSENE/4525/2014 from FCT, Portugal, and by NEXUS, Spain.
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Education es_ES
dc.subject Heritage dissemination es_ES
dc.subject 3D modelling es_ES
dc.subject Animation es_ES
dc.subject Educación es_ES
dc.subject Difusión del patrimonio es_ES
dc.subject Modelización 3D es_ES
dc.subject Animación es_ES
dc.title Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance es_ES
dc.title.alternative Conservación digital del patrimonio cultural y científico: participación de estudiantes universitarios para concienciarles de su importanica es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-06-12T07:21:07Z
dc.identifier.doi 10.4995/var.2017.4629
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/FCT//PTDC%2FEMS-ENE%2F4525%2F2014/PT/PVCITY - Solar potential in the urban environment/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Redweik, P.; Cláudio, AP.; Carmo, MB.; Naranjo, JM.; Sanjosé, JJ. (2017). Digital preservation of cultural and scientific heritage: involving university students to raise awareness of its importance. Virtual Archaeology Review. 8(16):22-34. https://doi.org/10.4995/var.2017.4629 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2017.4629 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 22 es_ES
dc.description.upvformatpfin 34 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 8
dc.description.issue 16
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.contributor.funder Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem