Resumen:
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[EN] From a letter dated 1913 to W. Ritter in which he described the “erotic obsession” which had caused him to depict
the statue of the Sleeping Ariadne in the gardens of Versailles as a scantily-clad odalisque in the ...[+]
[EN] From a letter dated 1913 to W. Ritter in which he described the “erotic obsession” which had caused him to depict
the statue of the Sleeping Ariadne in the gardens of Versailles as a scantily-clad odalisque in the painting entitled La
Versailles du Grand Turc, up to his last graphic project of 1964 entitled “Nassaince du Minotaure II”, the “private
mythology” of Le Corbusier’s works was dominated by Minoan-Cretan mythology, to the point that the bull symbol became
the unifying principle of his entire pictorial, plastic and architectural work. Dozens of Le Corbusier’s architectural projects
include the theme of the labyrinth. The “main ouverte” and Ariadne - la Licorne were intended to “join up” from afar
Chandigarh with the Bhakra dam. For the dam Le Corbusier designed architectural elements and he planned to install a
copy of the “Ariadne” sculpture, similar in size to the “open hand” at Chandigarh. The Chandigarh-Bhakra complex – the
planned city and the hydroelectric infrastructure – was the realization of the global post-war reconstruction plan, an
approach devised by Le Corbusier together with the UN’s CIAM, based on the model of the TVA, the New-Deal Federal
Agency, which had planned the development of the most backward area in the States starting from hydropower generation.
The story is encrypted on the back of the tabernacle at Ronchamp
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[ES] De una carta de fecha 1913 a W. Ritter en el que describía la "obsesión erótica", que le había hecho representar
la imagen de la Ariadna dormiente en los jardines de Versalles como una odalisca desnuda en el cuadro ...[+]
[ES] De una carta de fecha 1913 a W. Ritter en el que describía la "obsesión erótica", que le había hecho representar
la imagen de la Ariadna dormiente en los jardines de Versalles como una odalisca desnuda en el cuadro titulado La Versalles
du Grand Turc, hasta su último proyecto gráfico de 1964 titulado "Nassaince du Minotaure II", la "mitología privada" de las
obras de Le Corbusier fue dominado por la mitología minoico-cretense, hasta el punto de que el símbolo del toro se convirtió
en el principio unificador de toda su obra pictórica, plástica y arquitectónica. Decenas de proyectos de arquitectura de Le
Corbusier incluyen el tema del laberinto. La “main ouverte” y Ariadna - la Licorne estaban destinadas a unirse de lejos
Chandigarh con la presa de Bhakra. Para la presa Le Corbusier diseñó elementos arquitectónicos y que planeaba instalar
una copia de la escultura "Ariadna", similar en tamaño a la "mano abierta" en Chandigarh. El complejo de ChandigarhBhakra
- la ciudad planificada y la infraestructura hidroeléctrica - fue la realización del plan mundial de la reconstrucció
posguerra, un enfoque ideado por Le Corbusier, junto con el CIAM de la ONU, basado en el modelo de la TVA, el New-Deal
Agencia Federal, que había planeado el desarrollo de la zona más atrasada de los Estados Unidos a partir de la generación
de energía hidroeléctrica. La historia está cifrada en la parte posterior del tabernáculo en Ronchamp.
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